Hej på er!

Skall installera en diskmaskin i mitt kök. Köket är långsmalt med en gång på ca 1.3m. Bästa placeringen är att placera diskmaskinen på andra sidan gången, alltså på den sida som saknar avlopp och vatten.

Jag tänkte då dra avloppsslangen samt vattenslangen under goolvet och sedan ner i befintligt avlopp på andra sidan.

Jag gissar att slangen blir ca 3m lång och att "vattenlås böjen" hamnar i slutet av slangen.
Tänkte dessutom stoppa in slangen i ett extra rör så att man snabbt upptäcker ev läckage.

Klarar pumpen i diskmaskinen av detta eller blir avståndet för långt...?

Några tips eller ideér på en annan lösning?

Blir att jag köper en diskmaskin av ett känt märke, antingen elektrolux, husqvarna eller LG.

Mvh
Daniel
 
Tribal skrev:
Hej på er!

Skall installera en diskmaskin i mitt kök. Köket är långsmalt med en gång på ca 1.3m. Bästa placeringen är att placera diskmaskinen på andra sidan gången, alltså på den sida som saknar avlopp och vatten.

Jag tänkte då dra avloppsslangen samt vattenslangen under goolvet och sedan ner i befintligt avlopp på andra sidan.

Jag gissar att slangen blir ca 3m lång och att "vattenlås böjen" hamnar i slutet av slangen.
Tänkte dessutom stoppa in slangen i ett extra rör så att man snabbt upptäcker ev läckage.

Klarar pumpen i diskmaskinen av detta eller blir avståndet för långt...?

Några tips eller ideér på en annan lösning?

Blir att jag köper en diskmaskin av ett känt märke, antingen elektrolux, husqvarna eller LG.

Mvh
Daniel
Vad har du för golv / bjälklag som du ska dra slangarna igenom ?
Hur hade du tänkt att den extraslangen ska vara dragen ?
Var har du mynningarna till extraslangen på båda sidorna ?
För slangarna från (och till) diskmaskinen har du ju två kritiska punkter, infästningarna på kökssidan & maskinsidan.
Om du använder PP-plast någonstans som du skall täta, ska du fundera på att inte täta med silikon (ingen variant jag har testat funkar), kör i stället med Lexol, det fungerar.

Sedan skulle jag personligen fundera på hur praktiskt det kan vara att inte ha diskmaskin i närhet av diskbänken, skulle kunna bli lite kladdigt på golvet...


MvH
BoBBo
 
Om du ändå ska ned i bjälklaget, får du inte plats med en riktig installation av vatten/avlopp och vattenlås? Den du skissar på nu är en riktig nödlösning.
 
Ja, visst är det en nödlösning.

Extra röret kommer ej att tätas i ändarna utan skall vara öppen så man snabbt se ett ev läckage. Köket skall byggas om totalt i framtiden så detta är bara en "tillfällig" lösning. Extra röret kommer att börja under ordinarie diskbänk i närheten av avloppsanslutningen, samt sluta i närheten av diskmaskinen.

Denna placering innebär minst ingrepp i bänkskåpen men som ni säger så är det ju en bättre lösning att sätta maskinen på samma sida.

Dessutom så kommer maskinen att hamna nästan mitt emot diskhon, och det kan ju bli lite besvärligt när man skall ta disk därifrån och stoppa in i maskinen...

Får nog acceptera att det blir ett större ingrepp i ordinarie bänkskåp och då slipper jag problemet med att ta upp golvet.

Tack för era svar!

Mvh
Daniel
 
Har precis köpt ny diskmaskin och i bruksanvisningen till den står det att maxlängd på avloppsslangen får vara 4m och att den får sträcka sig som högst 60cm över nederkant på maskinen.
 
Blir nog att vi sätter in maskinen på "rätt" sida ändå. Blir att kapa ett skåp istället :)
 
Låter som rätt val, i mina öron låter det livsfarligt att lägga en avloppslang från diskmaskin under golvet då vattnet går med så lågt tryck där. Lätt att det blir stående och minsta lilla läcka sedan... ja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.