Vi har tittat på portar från Raynor...

De har isoleringstjocklek på 35 och 51 mm. Skillnaden mellan dessa skulle vara 10 procents bättre isoleringsförmåga.
Hur mycket tjänar man på att välja den tjockare porten i "värmebehov"? Det skulle kosta 5000 kr extra för den tjockare isoleringen.
Tjänar man in det?

Garaget (170 isolering vägg, 300-400 tak, 200 cellplast, golvvärme).

Jag har tittat på Crawford och Hörmann. Det verkar inte som någon annan tillverkare har 51 mm i tjocklek på sina portar.
 
När jag var runt och letade portar förra året så märkte jag att de tunnare portarna värkade väldigt veka och rappliga. En med mer isolering känndes mer gedigen, vilket för mig var värt några exra kronor.

Hur det är med uppvärmningen kan jag inte svara på.

/Magnus
 
Jag tvivlar på att man kan mäta någon skillnad mellan portarnas isolerningsförmåga, när de väl är uppsatta. Problemet för portarna är tillslutningen, golv/tak/vägg. Sitter porten så långt in, som i en 170mm vägg, så är den till viss del skyddad från väder och vind. Jag har själv 2 Hörmanportar, tror dom är 45/25 i tjocklek, och har inte märkt att dessa skulle vara veka eller rappliga. Portarna består av sektioner, som är mycket vridstyva.
 
Jag kör nog på den tjockare isoleringen ändå. Skiljer inte så mycket i pris, men då slipper jag ångra mig senare.
 
Går själv i tankar att köpa port och har kollat på bland annat Raynor.

Enligt broschyren har Raynor Centura (51 mm) ett u-värde för monterad port på 1,0w/m2 (och Kelvin förutsätter jag) respektive 1,1w/m2 för Raynor Relante (35mm). Skillnaden är alltså 0,1w/m2.

Ett grovt resonemang kring skillnad i energikostnad: Dit vi kommer flytta har vi en medeltemperatur över året på 7 grader. Låt oss anta att jag skulle vilja hålla en medeltemperatur på 15 grader i garaget, alltså en temperaturskillnad på 8 grader. I vårt fall skall vi ha en port med storleken 2500*2125 = 5,3 m2. Således skulle vi ha en ökad energiåtgång om (0,1w/m2 * 8grader * 5,3m2 * 24timmar * 365dagar / 1000)kwh = 37kwh. Räknar man med 5000kr i skillnad och 1kr/kwh så skulle det ta 5000/37=135 års återbetalningstid.

Nu tycker jag dock att det låter som väl lite som skiljer i u-värde, men låt anta att det istället skiljer 0,4w/m2 så är det fortfarande 34 års återbetalningstid. Av energiskäl så finns alltså inget att vinna på att byta upp sig utan man måste väga in andra värden.

Kanske är du intresserad av att vi fick erbjudande om 2000kr i skillnad mellan Centura och Relante.

I övrigt har jag också noterat att de värden som Raynor anger för monterad port är förhållandevis låga jämfört med övriga portar på marknaden. Någon som gjort samma reflektion eller som rentav kan bekräfta att detta är riktigt?


MVH / Mats
 
Det slutade med att vi fick betala 2000 kr mer för den tjockare isoleringen (1000 kr/port). Jag tyckte att det var prisvärt att betala 24 000 kr för två portar med motor (2500 x 2134). Det kändes mer gediget med de tjockare portarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.