Hej!

Jag står i begrepp att lägga en trappa i betongsten (Benders Megastep).
Stenarna är 420x350x150 mm och väger 50kg.

Vad använder man för verktyg för att lyfta och få stenarna på plats?

Har kollat med uthyrningsfirmor, men ingen verkar ha något som griper över så stora stenar.

Har funderat på något slags temporär traversanordning eller något slags vagga som två pers kan hantera, men idealt skulle jag vilja ha något som gör att jag kan hantera stenarna själv.

Någon som har en idé?
 
Har sett proffs använda en lyft med en sorts sugknopp att lyfta med. Ingen aning om vad den heter.
 
Jag var otydlig - jag söker ett verktyg för amatören - kostnadseffektivt och som kommer att användas typ en gång.
Det måste gå att använda på liten yta - en grävare är inte aktuellt.

Hyra funkar, men jag har som sagt inte hittat någon hyrfirma som har något sådant.

Hemgjort funkar också - jag har bara inte fått någon idé om hur detta skulle se ut.
 
Snailman
Jag svetsade ihop en sån här en gång, det i mitten är ett gångjärn. lyfthandtag i mitten, vinkeljärn som greppar om plattan, man får experimentera lite hur långt man ska ha mellan vinkeljärnen, ska vara längre än måttet på plattan, då det funkar bättre om den inte är så tight.
 
  • Namnlös1.jpg
Jag la en sådan trapp sommaren -07. 39 st Megastep gick det åt. Jag använde en vanlig plattlyft, ser ut som den snailman avbildat. Inställd på 40 cm kunde man med lite våld greppa över 42 cm. Finns nog att köpa på de flesta byggvaruhus.
 
  • Gilla
HenJan
  • Laddar…
Tack för svar - jag har faktiskt en sådan plattlyft som jag köpt på Hornbach. Testade och den greppar ju Megastep:en.

Dock trodde jag inte att den skulle palla att lyfta särskilt många stenar - en Megastep väger ju 50 kg, betydligt mer än en platta...

Dessutom skall jag lägga 120 stenar - men, jag skall testa med plathandtaget.

Tack igen!

/P
 
Den jag har är helt i metall, så de finns nog i lite olika utförande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.