Ska sätta dit en golvbrunn i ett befintligt regelverk, själva avloppsröret ska vara 75mm och 4 meter långt, hade tänkt mig ett fall på 8cm, kravet är väl 6cm om jag har förstått det rätt.

Dilemmat är att regelverket som bär golvet går på tvärsen mot detta avloppsrör, jag trodde inte att det skulle bli några problem att dra röret under reglarna, men som det ser ut nu så är det bara 10cm mellananrum mellan balk och botten i den lägsta änden vilket medför att jag måste ta ur 55mm ur balkarna närmast golvbrunnen.

Nu är det ju i sig en dålig idé att göra urtag i nederkant av balkar, men det känns inte som att jag har så mycket val utan det blir nog att såga ur med en hålsåg och försöka förstärka upp med en hålskiva eller liknande så gott det går. Det rör sig även om en ganska liten spännvidd även om balkarna bara är 120.

I vilket fall, mitt egentliga problem, om nu ingen kommer på någon bättre lösning på själva rördragningen, är anslutningen till golvbrunnen. En golvbrunn med bottenanslutning blir för djup (de jag har sett iaf) och en med sidoutkast blir istället för hög. Enklaste alternativet jag har hittat är att montera en golvbrunn med sidoutkastet vinkelrätt mot avloppsröret och sedan ansluta till detta med två 90-böjar eller motsvarande. Är väl inte helt idealiskt men vad finns det egentligen för alternativ?

Tacksam för alla försvar, och jag utvecklar gärna det hela vidare...
 
Man brukar ansluta brunnar med 2st 45gradare men jag förstår inte vad du menar med att en med sidoanslutning blir för hög ?
 
  • Gilla
-Björn-
  • Laddar…
Antar att han menar att utkastet (eller vad man ska kalla det) går rätt in i golvbjälken. Borde i och för sig gå att hantera på samma sätt som vid håltagning för rören enligt tidigare länk.
 
Det kluriga i mitt fall är ju att jag på ett eller annat sätt måste göra urtag i balkens nedre del, finns ju inget alternativ om jag ska få det fallet jag behöver. Enda man kan tumma på är ju i så fall att hålla fallet på ett det absolut minsta man behöver, vilket i så fall skulle vara 1,5 cm/m = 6cm. Då behöver jag ta ut 35mm istället för 55mm, frågan är vilket man ska vara mest orolig för, för lite fall eller för stort urtag.

Och mitt stora dilemma är ju egentligen hur man ansluter golvbrunnen, om vi säger att jag väljer att ta ur 35mm så hamnar utloppet från min Purus golvbrunn cirka 65mm för högt. Har sett att det finns en dyrare golvbrunn med kapbart djup, men jag tror bara den sänkte det hela max 40mm. Någon som vet om någon annan golvbrunn kanske?
 
Menar att den går in i balken ja. Alltså om jag bara skulle göra hål där utloppet från brunnen är så skulle jag behöva göra hål mitt i balken, som alltså bara är 120mm, och därefter göra hål i alla andra balkar som sitter på cc 30, blir rätt många balkar.

Genom att istället börja så långt ner som möjligt skulle jag bara behöva göra urtag i de första balkarna...

2 stycken 45 gradare skulle möjligöra en anslutning till avloppsröret under förutsättning att nivåskillnaden var noll, men nu vill jag alltså ha ner det hela 65mm också, vilket i stå fall skulle resultera i 4 stycken 45 gradare... Blir en väldans massa muffar som kan glida isär och ha sig känns det som...
 
Ta 2 st 45 graders med en rörbit emellan så löser du höjden, strunta sen i fallet och dra röret vågrätt så blir livet enklare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.