Hej, jag håller på med ett gammalt timmerhus från någonstans 17-1800-tal (forskar kring det). Nu håller jag på som bäst och renoverar/restaurerar mitt kök. Som i alla andra gamla hus har det en gång funnits en murad spiskåpa som nu inte finns längre, givetvis bara måste en ny inta dess gamla plats. Jag har letat länge och väl efter instruktioner på hur en ska se ut och hur den ska konstrueras men utan resultat. Är det någon som har några tips? Jag är inte ute efter en plywoodkonstruktion eller annat fusk ;)

Den gamla murstocken bör nog också ses över lite, det är en stor bamsing med 3 små pipor och en stor (förmodligen flera i den). Det som oroar mig är att den bär upp huset på 140 m2 och bruket börjar se rejält slitet ut :-[. Någon som vet hur länge den kan stå och bära tyngden? Förstör jag om jag börjar pilla med den? Risker med läckage etc?
Tacksam för en lektion :-/
 
Har inget bra svar på dina frågor..renoverar ett hus från 1905 och genar i byggnadsvården ;)

Kolla under "Byggnadsvård" här i forumet, där finns många som är jätteduktiga på just sådant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.