Skall göra om hallen inom en snar framtid och funderar på vad är det bästa tillvägagångssättet.

Radhuset har idag direktverkande el, men har i framtiden planerat att konvertera det till vattenburet. Men hallen måste bli klar långt innan dess och börjar man ju fundera, novis inom området som man är.

Kan man lösa det på något bra sätt att ha vattenburen golvvärme istället för att slänga in el slingor när man i framtiden ändå skall konvertera?
Kan man koppla på golvvärmen till en ack tank som får sin värme från VVB och en cirkulations pump för att köra runt allt?
Eller med en blandingsventil cirkulera vattnet runt golvvärmen och tillbaka till VVB?
Eller är det inte värt besväret o köra på el slingor även senare när man konverterat?

Skriver bara ned funderringarna som trillar in i huvudet och är öppen för alla idéer.

Noteras bör att hallen är i direktanslutning till tvättstugan där även VVB står idag.
 
Ingen som har en kommentar? :(
 
Det är ju en rätt komplicerad fråga, många aspekter och delvis lite oklart...men jag får väl börja med lite amatörmässiga lösa tankar och motfrågor, så kommer kanske smartare och kunnigare folk in och rättar!

gadu^ skrev:
Kan man lösa det på något bra sätt att ha vattenburen golvvärme istället för att slänga in el slingor när man i framtiden ändå skall konvertera?
Man kan ju tänka sig att du drar slingorna för vattenburet i hallen nu, drar upp fram- och returledningarna på en plats där fördelaren senare kan sitta och lämnar dem pluggade till den dag då du ska installera vattenburet.
Då blir alltså hallgolvet ouppvärmt tills vidare men bara att ansluta när det vattenburna systemet installeras.

En tanke dock: Det framtida vattenburna systemet - tänker du dig golvvärme överallt, eller blir det blandat radiatorer och golvvärme?
Jag tänker att det är nog bäst att skaffa sig en uppfattning om det först.
Om det t ex ska vara mest golvvärme så bör man kanske projektera hela distributionssystemet, så att det här hallgolvet kan passa in i det. Jag menar t ex att man vill placera fördelaren (vars läge avgör hur fram- och returledningarna till hallen ska dras) så att det kommer att fungera med fram och retur för övriga rum också.

gadu^ skrev:
Kan man koppla på golvvärmen till en ack tank som får sin värme från VVB och en cirkulations pump för att köra runt allt?
Eller med en blandingsventil cirkulera vattnet runt golvvärmen och tillbaka till VVB?
Jag är för okunnig för att säga om man kan det. Spontant tycker jag att det låter litet konstigt. Exempelvis, vet du inte vilken värmekälla du tänkt ha sen vet du ju inte om acktanken kommer att passa in då eller bara bli bortkastad investering.

gadu^ skrev:
Eller är det inte värt besväret o köra på el slingor även senare när man konverterat?
Om du verkligen är säker på att du kommer att konvertera resten av huset till vattenburet tycker jag att det känns litet synd att lägga elslingor i hallen. Skulle det inte kännas trist när hallen står och drar el i onödan den dag resten värms vattenburet?

gadu^ skrev:
Noteras bör att hallen är i direktanslutning till tvättstugan där även VVB står idag.
Det är väl bra...för tvättstugan kan ju vara en lämplig plats för en framtida golvvärmefördelare. Om den framtida lösningen blir t ex jord- eller bergvärme eller luft/vatten-VP är det ju också ganska troligt att innedelen kan stå där nuvarande VVB är.

Tips: Om du kommer fram till att du ska dra vattenburen GV, kolla in hur man förlägger den i plåtar på glespanel. Varianterna med spårad spånskiva är kanske enkla men snuskigt dyra i jämförelse!
 
Tack Farzan, precis vad jag efterlyste!
Kan fortsätta med mina med planer som inte framgick av första inlägget helt.

De enda utrymmena i huset som skall ha GV är hallen och senare skede även badrummet. Resten av rummen skall ha radiatorer. Bekymret som jag ser närmast i framtiden är att det blir ganska kalla golv med klinkers i hallen utan GV, därav grundfrågan om man på ett enkelt sätt kan hitta en lösning. T.ex en begagnad ack tank för en billig peng. Engångs kostnaden är inte bekymret, utan det är glappet mellan färdigställt hallgolv till fullständig konvertering av huset (som säkert är ett par år) och kostnaden att värma det golvet genom att utnyttja det som finns tillgängligt idag (VVB). Men vilka rum som skall ha GV och inte är jag helt på det klara med.

Värmekällan har jag inte bestämt mig för ännu. Utvärderar fortfarande pellets, brasved, Luft/Vatten och liknande. Det ena hänger ihop med det andra och huruvida man får bygglov eller om man får elda öht i området.
Gärna ett system i kombination med solvärme då radhuset står i mycket bra läge.

Men visst, håller med! Känns ju ap-trist att sitta där med el-uppvärmd hall när allt är konverterat.
 
En liten VVB, cirkulations pump, termostat och självklart rören för golvvärmen.

Kort förklaring...
Temperaturen i VVB'n är lågt ställd, näst intill så lågt det går (20-30grC?), en termostat som startar cirkulationspumpen om golvtemperaturen sjunker under inställt värde.

Priser:
VVB 10L, 2KW 1495:- (Jula)
Cirkulationspump 499:- (Jula)
Termostat 129:- (Jula)

Sen tillkommer ju allt map rör, flytspackel etc etc...

Men vad gäller förbrukning (inte inköp) för ovanstående jämnfört med ett el-GV, vinner man på denna lösning?
VVB kan ju inte dra speciellt mycket för att hålla vattnet 20-30grC och pumpen drar 55W när den går.
 
  • hallgolvvattenburet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska inte köra Varmvattnet från beredaren ut i golvet då tappvarmvatten ska hålla högre tem för att hålla undan leginella.
Finns numera färdiga lösningar att köra vattenburen golvvärme utan att ha vattenburet resten. Inte för att värma rummet men kanske för konfort värme? Wirsbo ElPush 12 på Rinkaby kan du kolla på.
 
Snuttjulle, nejdå detta är absolut inte något tappvatten. Det är en helt separat system med en VVB (10 liter) och ett slutet system med en cirkulationspump.

Den befintliga större VVB kommer användas som vanligt.
 
Snuttjulles idé med ElPush 12 har några bra poänger.
En är att den kan värma hallen helt själv först och sen, när du drar in vattenburet i hela kåken, ansluter du den till det systemet. Då jobbar dess egna värmare bara när det centrala systemet inte gör det - t ex om du vill ha litet värme i golvet på sommaren när resten av värmen är avstängd.
En annan är att om badrummet är någorlunda i närheten av hallen, så räcker en ElPush 12 kanske för att driva golvvärmen där också (behöver kolla dess kapacitet i antal slingor och slinglängd jmf med golvytorna du vill värma). I så fall behöver du ingen annan fördelare etc utan behöver i princip bara köpa till slang och plåtar när det är dags att fixa badrummet också.
 
ElPush 12 ser ju helt ok ut!!
Dock var den ju lite dyr (5440spänn) men förbrukningen är nog mindre....
Får fundera lite till på detta.

Vad brukar el-GV ligga på för W/m? 70-80W??

Hittade på Rinkaby...
Kima grön 8W/m
Kima plug in 11W/m
Kima turkos 16 W/m
Kima Warm Floor 10 W/m
 
ok, hamnar på ungefär 70W/m2 som lägst.... men vad kan en liten VVB på 2KW, inställd på lägsta temp, dra i förbrukning (KWh)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.