Någon som vet om man måste ha brunn i garaget? Min kära sambo tycker det inte behövs men är inte det väldigt käckt? Jag trodde att man var tvungen att ha det...Någon som vet? Bor i Lysekil..:confused:
 
Ska du ha bilen i garaget så kommer det ju bli väldigt blött när det regnar och snöar om du inte har en brunn och kör in en blöt bil. Men ska du bara ha trädgårdsstolarna där så behöver du ingen brunn

Edit
Om jag var oklar så menar jag såklart att det är vansinne att inte ha brunn
 
Om ni har avlopp i garaget behöver ni ha en oljeavskiljare. Bygglovet kommer bli krångligare eftersom miljöförvaltningen ska säga sitt. Bilen bör man ju ej ställa in i ett garage på vintern då det blir kondens i bilen och rost frodas, bästa tänkbara för bruksbilen är motorvärmare och kupefläkt så att bilen får följa med i temperaturväxlingarna. (bilmekaniker sen -87). Om man vill tänka på miljön är ju ej ett s.k. gömt avlopp som sen huggs upp att tänka på (finns anledning till krav på oljeavskiljaren,tänk även på att det ej är OK att tvätta bilen på garageuppfarten om ni asfalt där och vattnet går ned i dagvattnet.)
Tror väl att nu kommer vi få en diskussion om detta men det kan väl vara nyttigt att få flera inlägg.
 
krankillen skrev:
Om ni har avlopp i garaget behöver ni ha en oljeavskiljare. Bygglovet kommer bli krångligare eftersom miljöförvaltningen ska säga sitt. Bilen bör man ju ej ställa in i ett garage på vintern då det blir kondens i bilen och rost frodas, bästa tänkbara för bruksbilen är motorvärmare och kupefläkt så att bilen får följa med i temperaturväxlingarna. (bilmekaniker sen -87). Om man vill tänka på miljön är ju ej ett s.k. gömt avlopp som sen huggs upp att tänka på (finns anledning till krav på oljeavskiljaren,tänk även på att det ej är OK att tvätta bilen på garageuppfarten om ni asfalt där och vattnet går ned i dagvattnet.)
Tror väl att nu kommer vi få en diskussion om detta men det kan väl vara nyttigt att få flera inlägg.
Nja... här, i Borlänge, behöver man ingen oljeavskiljare för att ha en golvbrunn i ett garage.
 
I Piteå behöver man ha oljeavskiljare om garaget är större än 50 kvm. Och när det gäller biltvätt är det väl egentligen inte tillåtet överhuvudtaget oavsett underlag om man använder någon form av kemikalier (tvättmedel, avfettning etc)
 
W
Var med och gjöt en platta utan brunn åt en kompis och när betong bilen kom fråga han varför det inte var någon brunn. Vi svarade att komun ogillade det och att man var tvungen att ha avskiljare. Då sa han att vi var det första han stött på som inte smugit in en brunn och gjutit över den för att sedan bila upp den igen efter besikningen. Så gissa vad jag ska göra vid mitt garage bygge.
 
Mikael_L
:D :D
Ja vad man lär sig många bra saker på detta forum.

Tack för tipset. (Men jag har ingen aning om vad "min" kommun tycker i frågan)

Till TS, har ni en brunn så rinner mycket av regnvattnet och smältvatten från bilen ner där. Resten torkar upp. Har ni inte brunn torkar säkert allt upp ändå. Men då kommer ni få ännu större fuktpåkänning på garaget i övrigt, så god ventilation blir än viktigare (= dyrare drift ifall ni ska ha uppvärmt garage).
Jag kan inte råda hur ni ska göra. Det är ert personliga val samt till viss del kan det styras av regler som kommunen har.

När ni nu gör ert garage så tycker jag att ni också ska ta er en funderare på hur ni skyddar väggarna från att suga upp vatten.
Idealet är väl att mura upp ett skift lättklinker runt om som väggarna får stå på. Även om ni inte sätter en brunn kan ni göra ett svagt fall mot mitten, ev mot dörren, men då kanske det är lite risk för att det fryser ihop en massa isvalkar.

Jag brottas själv lite med frågeställningen. Och ifall jag väljer brunn ska jag isåfall koppla den mot dagvatten eller spillvatten eller bara till en stenkista? Även där kan säkert kommunen ha synpunkter.
Men personligen lutar jag åt att gjuta in brunn från början, svårt att göra det senare. Men iden med att gjuta över den var kanske inte så tokig, ska fundera.
Sen vad jag kopplar in den på går ju alltid att ändra senare, jobbigt men inte omöjligt.
 
Vad kostar en oljeavskiljare?
 
Jag har inte tidigare deltagit i "snacket" om golvbrunn i garaget, då jag inte förstått grejen med det hela. Men jag kan nu förstå att Ni uppåt landet, kör in bilarna i garaget för att töa upp dessa. Men detta innebär väl också att ni inte har mycket annat därinne. Har man garaget mer som verkstad/mekplats, så mår verktyg och instrument inte bra av allt detta vatten man drar in med bilen. Jag har byggt 2 garage, och inget har haft golvbrunn, då jag istället satsar på en carport där bilen får stå, när det är dåligt väder.
Vad gäller brunn med oljeavskiljare, så är en sådan inga problem när man ändå gjuter. En golvbunn i gjutjärn med en boll i, kostar ca 750:-
 
Men de där brunnarna med boll. Är det verkligen en oljeavskiljare?

Jag har sett sådana brunnar i pannrum och där oljecisternen står. Jag har trott att de var "oljeblokerare", dvs om det kommer stora mängder olja istället för vatten i brunnen (ex. om oljecisternen springer läck) så flyter bollen upp och korkar igen brunnen. Det var min teori.

En oljeavskiljare har jag uppfattat som en kammare där olja som i små mängder följer med vattnet skall flyta upp och så att säga separeras ut. Vattnet rinner vidare ut i avloppet, oljan fångas i "fällan". Tanken är att ex. fånga upp avfettningsmedel från biltvätt, oljebemängt smältvatten från bilens underede etc. Dessutom tror jag att en oljeavsklijare oftast har en slamavskiljare också. Den skall fånga upp sand o grus som kan ha olja på sig. Dvs man fångar både upp "ren" olja som flyter upp, och oljehaltigt slam som sjunker.
 
Jag håller med Saturnus! Mitt garage jag bygger är i själva verket en verkstad och där ska det inte vara någon golvbrunn utan endast avlopp för en tvättho.

Bruksbil har man antingen i ett enklare kallgarage, och där bör man givetvis ha golvbrunn, eller i en välbyggd carport. Enligt min mening :)
 
injonil, du behöver vidga dina vyer likt Saturnus just gjort!
Det finns en del av detta landet där nersnöade bruksbilar inte självtinar på flera månader, kupevärmare gör bara att snön tinar och blir likt ett ispansar över dörrspringor och handtag - där behövs varmgarage med golvbrunn
 
:) Ok, jag ger mig, det finns undantag. Och även i övriga delar av landet så är det givetvis bekvämt med varmgarage men för min egen del tycker jag inte det är värt pengarna jämfört med carport och kupé- och motorvärmare.
 
Sant, det är dyra pengar för en sådan skitsak som en bruksbil men ibland bara måste man tina av kärran på något vis, jag har turen att kunna låna brorsans varmgarage när det behövs..
 
En golvbrunn med oljeavskiljare... är det samma sak som spygatt?

Ska montera en brunn i helgen och gjuta platta nästa vecka. Är det någon som vet hur mycket lägre brunnen ska vara än kantblocken (måste förmodligen vara lägre än kantblocken som man ska kunna gjuta med fall mot brunnen).

Bor i Göteborgsområdet.. var köper man golvbrunn med oljeavskiljare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.