Man kan väl säga att Modulenthus inget strul kampanj går sådär.

Vi skulle haft slutbesiktning på vårt hus från Modulent på fredag 25/1 2008. Jag fick igår, på omvägar, reda på att det inte blir av. Modulent har inte kontaktat mig och berättat detta. Detta blir så klart strul eftersom vi har bokat med en flyttfirma.
Besiktningsmannen som skulle utföra besiktningen var på en annan besiktning i veckan på samma gata (likadant hus), men avbröt besiktningen efter några minuter då det var helt meningslöst att fortsätta. Husen är långt ifrån färdiga. Han vill inte komma tillbaka förren Modulent har byggt färdigt husen.

Vad gäller tomten så står det i leveransbeskrivningen att "övrig mark grovplaneras" Trots detta finns det kvar 30-40m2 med oframkomlig teräng med snår och träd. Modulent har inte ens en förklaring till varför.

Fasaden på huset skall vara träpanel och puts. Vi fick reda på att de inte visste riktigt när de kunde putsa fasaden, men att skivmaterialet som man putsar på skall klara 3 månader oskyddat. Huset monterades på plats i November 2007 och har fortfarande inte ens fått på skivmaterialet. Sedan montering på plats står det med gips som yttervägg. Träpanelen är inte heller klar.

Jag beställde en massa gipsskivor som skulle ligga på ovanvåningen vid leverans. Dessa saknas helt och byggarna på plats konstaterade bara glatt att de inte fanns med vid leverans.

Jag skickade ett mail med några frågor angående vårt hus till byggansvarig på modulent den 13 December 2007. Efter ett antal dagar utan svar provar jag att skicka samma mail till säljansvarig den 18 December.
Den 7 Januari provar jag igen att påminna om mailet med frågor som ingen vill svara på.
Nu får jag en ursäkt att ingen har svarat och att det har vidarebefodrats till någon annan.
10 Januari frågar jag igen........

Igår 22 Januari skickar jag samma jävla mail en gång till. Denna gången till en tredje person. Fortfarande inget svar!

Vi har fö haft 3 olika byggansvariga för området under tiden som bygget pågått.

Inget strul.........

/Jens
 
Jens

Från en Modulenthus ägare till en annan, ge inte upp ligg på. Har själv sedan flera olösta problem där Modulenthus är inblandad, ett tips kan vara kontakta Konsument vägledaren i din kommun som hjälpte mig att åtminstonde få total entrepenören att svara. Vill också råda till att skriva brev istället för e-mail, mer juridiskt hållbart. Begär svar eller/och åtgärd inom en viss tid, där det inte uppfylls har ni ett rättsligt tvist.

Skulle ni inte lyckas går det att anmälla til ARN som bristfälligt uppförande av byggnad, själv har jag ett skadestånd på 112 000 som ligger hos ARN för behandling, motpart blir total entrepenören men behandlings tiden är normalt 6 mån....och krävs ganska mycket bevisföring och underlag.

Behåll inne med slutbetalning, ganska mycket, det finns riktlinjer på vad som är försvarligt men kommer inte riktigt i håg var eller hur mycket.

Lycka till med ert nya hus.

Jan
 
Rimlig summa får man av besiktningsmannen. Det skall täcka kostnaderna för att kunna åtgärde de fel som återstår.

/J
 
man behöver inte nöja sig med det belopp som besiktningsmannen föreslår, ofta tar de i väldigt lågt.

Under förutsättninga att man kan motivera ett högre belopp, ex. genom att ta in offerter från andra byggföretag så kan man hålla ett högre belopp. Den innehållna summan skall räcka till att låta annan byggare slutföra.
 
Nu har man börjat spika upp skivmaterial på fasaden. Vad tycker ni om denna kvalitetskontrollen? Eftersom man nu spikat upp reglar så anser man att gipset under håller den standard man kan förvänta sig på ett nytt hus.
Jag har meddelat Modulent angående skadorna flera gånger. Första gången i mitten på december. Det finns fler skador längre upp mot nocken.

/J
 
  • regel_skada.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering.

Så här såg det ut igår. Som ni kan läsa i den numera stängda tråden under "Diskutera med hustillverkare" så förutsatte jag att detta var en temporär lagning tills man åtgärdar skadan under.

Efter att imorse blivit kallad till byggmöte på plats så kom vi överens om att reglarna skall bort och skadan lagas. Skönt att det åtgärdas, synd att det inte skedde i direkt när gipset monterades i slutet på november. Det beslutades även om åtgärder angående några andra punkter, men det behöver jag inte ta upp här.

Mötet kändes överlag bra, bortsett från den tydliga irritationen över att jag skriver här, och jag fick en ursäkt från modulent för att de inte återkommit till mig angående de frågor jag haft.

/J
 
  • modulent_lagning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering.

Vi har nu haft slutbesiktning på vårt hus. Förutom uppenbara saker som att grunden int var putsad så gick det ganska bra.
Det blev en lista med saker som Modulent skall åtgärda men det mesta var ren kosmetika. De har nu 2 månader på sig att fixa allt.
Efter att ha bott i huset i drygt en vecka har vi hittat lite fler saker som vi vill ha åtgärdade. Det återstår att se huruvida detta kommer att ske trots att det inte är med i besiktningsprotokollet.

Det ser ljust ut än så länge då det redan har varit en hantverkare på plats för att fixa skador som skett under byggnationen. Han tog även en del av de saker som vi upptäckt i efterhand. Han gjorde ett bra jobb men det hade så klart varit bättre om man varit försiktigare från början och gjort några skador.

Det skall bli intressant och se hur putsaren skall fixa till de krokiga putsavsluten.

Lite tråkigare är att vattnet i duschen bara kan varieras mellan kallt och ljummet, samt att det är riktigt kallt på golvet i badrummet trots att det är det enda rum som skall ha en värmeslinga som alltid är öppen.
Detta kommer säkert också att fixas. Förhoppningsvis innom en snar framtid, tex nu....

Det mesta med huset känns bra och hoppas och tror att felen kommer att fixas.

Kundkontakten har också blivit mycket bättre och de har visat vilja att hjälpa till. (Gäller vår kontakt. Jag kan/vill inte tala för resten av Modulent.)

Slutligen en fråga till någon kunnig här . Vår luftfuktighet i grunden pendlar mellan 70-94% Jag kan tycka att detta verkar mkt högt med tanke på att vi har en avfuktare i grunden.


/Jens
 
Jag är inte expert men problemet med grunden tycker jag att du ska ha ett öga på. Vi har haft nära kontakt med ett proffs som sa så här till oss när vår luftfuktsmätare stod på 89 % när det regnade och 69 % dagen efter då det var torrt ute. Luftfuktigheten skall helst inte hamna över 70-75% eftersom påväxt (mögel och annat trist) trivs som bäst då, speciellt sen när det blir lite varmare till sommaren. Med tanke på att det dessutom är vinter just nu så borde fuktigheten vara ännu lägre i grunden om den funkar som den ska eftersom varm luft kan innehålla mer vattenånga än kall). Dubbelkolla nedanstående punkter innan du kontaktar Modulenthus för att rätta till problemet.

1. Kolla så att avläsaren till hygrometern sitter som den ska nere i grunden och att röret som själva avläsningskabeln ligger i är helt tät så att varm inomhusluft inte kondenserar i röret och sedan rinner ner på avläsaren. En tejpbit över hålet i väggen vid displayen räcker nog. Så gjorde vi i alla fall.
2. Kolla så att luftavfuktaren är på och avfuktar luften. (våran renade bara luften i början...)
3. Kolla så att den avfuktade vätskan leds bort ur grunden. Slangen ska ligga under cellplasten och plastfolien och ledas ut mot en yttervägg i grunden.
4. Undersök så att grunden är helt tät. För att en luftavfuktare skall funka som den är tänkt så får grunden inte ha några glipor som kan läcka in luft, annars så avfuktar du ju all luft även utanför grunden - året om. Grunden ska ha plastfolie och cellplast mot marken för att hindra markfukt, samt tätade ventiler. Kolla så att även ingångsluckan är så tät som möjligt.

Om ni fortfarande har problem så kanske det är dräneringen under och runt huset som är dålig. Vårt hus ligger i en sluttning och vi fick lägga ner ett dräneringsrör och gräva en stenkista på tomten när vi byggde där allt regnvatten kunde samlas för att minska risken för fukt i grunden. Grundentreprenörer brukar vet hur man kan lägga in extra dränering och ev. stenkista.

Lycka till!
 
Peachey skrev:
Jag är inte expert men problemet med grunden tycker jag att du ska ha ett öga på. Vi har haft nära kontakt med ett proffs som sa så här till oss när vår luftfuktsmätare stod på 89 % när det regnade och 69 % dagen efter då det var torrt ute. Luftfuktigheten skall helst inte hamna över 70-75% eftersom påväxt (mögel och annat trist) trivs som bäst då, speciellt sen när det blir lite varmare till sommaren. Med tanke på att det dessutom är vinter just nu så borde fuktigheten vara ännu lägre i grunden om den funkar som den ska eftersom varm luft kan innehålla mer vattenånga än kall). Dubbelkolla nedanstående punkter innan du kontaktar Modulenthus för att rätta till problemet.

1. Kolla så att avläsaren till hygrometern sitter som den ska nere i grunden och att röret som själva avläsningskabeln ligger i är helt tät så att varm inomhusluft inte kondenserar i röret och sedan rinner ner på avläsaren. En tejpbit över hålet i väggen vid displayen räcker nog. Så gjorde vi i alla fall.
2. Kolla så att luftavfuktaren är på och avfuktar luften. (våran renade bara luften i början...)
3. Kolla så att den avfuktade vätskan leds bort ur grunden. Slangen ska ligga under cellplasten och plastfolien och ledas ut mot en yttervägg i grunden.
4. Undersök så att grunden är helt tät. För att en luftavfuktare skall funka som den är tänkt så får grunden inte ha några glipor som kan läcka in luft, annars så avfuktar du ju all luft även utanför grunden - året om. Grunden ska ha plastfolie och cellplast mot marken för att hindra markfukt, samt tätade ventiler. Kolla så att även ingångsluckan är så tät som möjligt.

Om ni fortfarande har problem så kanske det är dräneringen under och runt huset som är dålig. Vårt hus ligger i en sluttning och vi fick lägga ner ett dräneringsrör och gräva en stenkista på tomten när vi byggde där allt regnvatten kunde samlas för att minska risken för fukt i grunden. Grundentreprenörer brukar vet hur man kan lägga in extra dränering och ev. stenkista.

Lycka till!
Skall gå igenom dina punkter Peachey. Grunden har inte varit helt tät tidigare men bör vara det nu. Luftfuktigheten har legat runt 75% senaste tre dagarna utan tendens att minska.

Tack för tipsen.

/Jens
 
jrichter skrev:
Uppdatering.

Vi har nu haft slutbesiktning på vårt hus. Förutom uppenbara saker som att grunden int var putsad så gick det ganska bra.
Det blev en lista med saker som Modulent skall åtgärda men det mesta var ren kosmetika. De har nu 2 månader på sig att fixa allt.
Efter att ha bott i huset i drygt en vecka har vi hittat lite fler saker som vi vill ha åtgärdade. Det återstår att se huruvida detta kommer att ske trots att det inte är med i besiktningsprotokollet.

Det ser ljust ut än så länge då det redan har varit en hantverkare på plats för att fixa skador som skett under byggnationen. Han tog även en del av de saker som vi upptäckt i efterhand. Han gjorde ett bra jobb men det hade så klart varit bättre om man varit försiktigare från början och gjort några skador.

Det skall bli intressant och se hur putsaren skall fixa till de krokiga putsavsluten.

Lite tråkigare är att vattnet i duschen bara kan varieras mellan kallt och ljummet, samt att det är riktigt kallt på golvet i badrummet trots att det är det enda rum som skall ha en värmeslinga som alltid är öppen.
Detta kommer säkert också att fixas. Förhoppningsvis innom en snar framtid, tex nu....

Det mesta med huset känns bra och hoppas och tror att felen kommer att fixas.

Kundkontakten har också blivit mycket bättre och de har visat vilja att hjälpa till. (Gäller vår kontakt. Jag kan/vill inte tala för resten av Modulent.)

Slutligen en fråga till någon kunnig här . Vår luftfuktighet i grunden pendlar mellan 70-94% Jag kan tycka att detta verkar mkt högt med tanke på att vi har en avfuktare i grunden.


/Jens

Nu har det gått ca 3 veckor sedan förra uppdateringen.

De flesta felen som tagits upp på besiktningsprotokollet är åtgärdade. Även de fel som vi hittat efter besiktning har tagits hand om på ett bra sätt. Det har aldrig blivit diskussion om fel som dykt upp efter besiktningen. Detta kännar jag som kund är viktigt.
Som väl är så har Modulent en duktigt kille som springer och städar upp fel efter andra.

Vi har sedan två dagar tillbaka varmvatten även i dushen. Jag kan tycka att fyra veckor med ljummet vatten i duschen är för lång tid att vänta. Dock så var det fel på blandaren och leveranstiden var lång. Alltså inte direkt Modulents fel. Att kolla så att det finns varmvatten i alla kranar är anske något att lägga till i egenkontrollen.

De största konflikterna så jag stött på senaste veckorna har med tv och telefon att göra. Det rådde stor förvirring angående vem som skulle dra de olika kablarna för tv och telefon samt om vi kunde teckna abbonemang med vilken tele-operatör som helst. Detta är löst nu, men det dock många timmars telefonsamtal.

Fukten i grunden är fortfarande lite oroväckande. Avfuktaren har gått för fullt i över en vecka och nu ligger luftfuktigheten på runt 70%. Det är möjligt att den kommer att fortsätta ner nu när det blir lite varmare. Avfuktaren fungerar knappt alls under 5+C.

Det finns fortfarande några punkter som inte är åtgärdade. Fortsätter arbetet som tidigare så är dessa säkert också åtgärdade inom någon vecka.

Lite kritik också. Detta vet jag ärligt talat inte vem jag skall lägga skulden på. Vårt garage har hamnat på fel ställe. Lantmäteriet var och mätte på tomten igår och kom fram till att garaget ligger 10-15cm för nära huset. Detta låter kanske inte mycket men garaget ligger redan mkt när huset, så 10-15cm hade märkts.


/Jens
 
Varför har ni en avfuktare i grunden? Är den permanent eller bara tills klimatet blir bra?
 
Jag har samma problem med luftfuktigheten i grunden. Den har som lägst varit nere på 72%. Vi flyttade in 15 december. Vem ska man kontakta? Säljaren? Byggledare? Grundentrp?Vem är ansvarig för avfuktaren i grunden?
 
5.2 racing skrev:
Varför har ni en avfuktare i grunden? Är den permanent eller bara tills klimatet blir bra?
Avfuktaren är permanent. Det är bara en liten underhållsavfuktare. Den är alltså för liten för att eg driva ut någon fukt i större skala. Luftfuktigheten i grunden har börjat stabilisera sig runt 60% nu. Då har avfuktaren gått för fullt senaste veckorna. Gissar att jag kan vrida ner effekten lite nu då 60% är ganska lagom. Man för hålla ett öga på givaren och ställa in avfuktaren efter det. Jag gissar att till sommaren behöver den knappt gå alls.
Man skall komma ihåg att de flesta avfuktaren fungerar mkt dåligt vid temperaturer under 5+C. Temperaturen i grunden har legat mellan 5-10+C så det har bidragit till att det tagit tid innan fukten försvunnit.


Henrietta: Jag skulle kontakta byggledaren först och främst. Han är ansvarig för bygget och förmodligen din kontaktperson. Har du köpt ett hus där grunden ingick i avtalet, som i mitt fall, så skall du inte behöva kontakta grundentrepenören själv.
Du kan gå igenom Peachey's tips längre upp i tråden till att börja med.

/Jens
 
jrichter skrev:
Avfuktaren är permanent. Det är bara en liten underhållsavfuktare. Den är alltså för liten för att eg driva ut någon fukt i större skala. Luftfuktigheten i grunden har börjat stabilisera sig runt 60% nu. Då har avfuktaren gått för fullt senaste veckorna. Gissar att jag kan vrida ner effekten lite nu då 60% är ganska lagom. Man för hålla ett öga på givaren och ställa in avfuktaren efter det. Jag gissar att till sommaren behöver den knappt gå alls.
Man skall komma ihåg att de flesta avfuktaren fungerar mkt dåligt vid temperaturer under 5+C. Temperaturen i grunden har legat mellan 5-10+C så det har bidragit till att det tagit tid innan fukten försvunnit.


Henrietta: Jag skulle kontakta byggledaren först och främst. Han är ansvarig för bygget och förmodligen din kontaktperson. Har du köpt ett hus där grunden ingick i avtalet, som i mitt fall, så skall du inte behöva kontakta grundentrepenören själv.
Du kan gå igenom Peachey's tips längre upp i tråden till att börja med.

/Jens

Känns lite konstigt bara att ha en konstruktion som inte är bra ens från början, Jag har satt in trygghetsvakten efter mycket om och men, och personligen så anser jag att det är nåt galet i det hela, om du jämför med en betongplatta. (jag vet att det finns problem där med). På ett 40-årigt hus kan jag förstå att man måste göra nåt åt en krypgrund, men idag, 2008, känns det medeltid. En avfuktare mildrar ju bara symptomen, inte orsaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.