Hej! Jag har ett oisolerat förråd som sitter ihop med garage + granne. Jag vill isolera detta så pass att jag kan behålla plusgrader året om. även vintrar som inte är som denna.

Golvet är idag bara marksten.

Var kan jag hitta förslag på tillvägagångssätt?
 
Näha du, inget enkelt att läsa alltså.

Jag ville helst inte belasta forumet med frågor av den här typen, är väl snudd på allmänkunskap.

Jag har klassiskt kedjehusförråd, brädvägg med reglar på insidan. Betongplattor direkt på marken som golv. God takhöjd.

Ska jag bara trycka i plast i "regelfacken" + isolering + gipsa igen?
 
Inte plast i regelfacken. Plasten ska var på den varma sidan. Täta med vindpapp mot utsidan. Sen i med isolering, sen eventuellt plast (det beror på hur varmt du tänker ha i garaget), och så gips.
 
Tack Anders!!!!! Men visst blir det fler frågor:

- Är det OK att bara ha vindpapp i regelfacken? Det vore ju ett elände om jag måste skapa ett heltäckande skikt...

- Gäller det samma för tak?

- Är häftpistol en bra grej?

- Kan jag bygga på mina betongplattor med frigolitplattor upp till en bra nivå, regla golvreglar (bör gå att hänga i väggreglar) och lägga byggskivor som golv?
 
Det är helt klart sämmre att sätta vind pappen mellan regelfacken. Helst bör du riva fasaden och sätta dit vindpapp (om det inte redan finns någon).

Men om det inte är ett alternativ så är väll mellan regelfacken det bästa man kan göra. Dock gäller det att få det tätt så inte vinde kan blåsa i mellan alla glipor som blir. Kanske täta med lister i reglarna dvs dra ut vindpappenen bit på reglarna och klämma fast en list på det hela.
Dvs Häftpistol är bra om du river fasaden och sätter dit vindpappen, men troligen inte så bra om du ska sätta det mellan reglarna. Man brukar ju normalt överlappa vindpappen med nån decimeter. Här är det ju troligt att det inte går.

Din golvkonstruktion för står jag mig inte riktigt på.. Det är betong golv i dag? som du vill isolera och lägga nytt golv på eller?
 
Det får nog bli den enklare varianten med väggarna.

Golvet är "marksten", dvs vanliga 20x20-plattor som ligger rätt på backen (dom är ju av betong..). Jag har säkert 20-25 cm upp till dörrtröskeln, så därför känner jag att det inte finns anledning att gräva ur, utan snarare bygga på.

Blev jag tydligare nu?
 
Jajjemen.. Nu hänger jag med på golvkonstuktionen. Man kan ju mer eller mindre säga att du har jord golv :)

Jag blir dock lite osäker på hur man ska lösa det dock. om man reglar upp med säg 120 reglar, så blir det en luft spalt under golvet, risk för fukt där misstänker jag.

Men det finns säkert folk här eller på Grund-delen i detta forum som kan ge råd. Antar att du vill undvika att gjuta en sula.
 
Helt korrekt på båda punkter. Jag har jordgolv, och jag vill helst inte gjuta en plätt.

Jag ska kasta in en fråga på grund-forumet.

Tusen tack för all hjälp! Jag ska pipa in på Byggmax framöver. Det innebär dessbättre också att jag kan göra jobbet lite pö om pö.
 
Kompletterande fråga:

Mina ena förrådsvägg är ju grannen yttervägg. Hur ska jag hantera den? Ska jag bara gipsa på den?

Idag är det vår vanliga brädfasad fast omålad.
 
Mikael_L
akhagen skrev:
Kompletterande fråga:

Mina ena förrådsvägg är ju grannen yttervägg. Hur ska jag hantera den? Ska jag bara gipsa på den?

Idag är det vår vanliga brädfasad fast omålad.
Din vägg bör(, troligen ska) vara självbärande, dvs ditt förråd måste stå kvar även om grannen river sin vägg. Sen är det inte dumt om mellanväggen har en viss brandklass. Strikt efter regelboken ska det troligen vara separata brandceller, med en tid för skydd mot brandgenomträngning på minst lika som brandkårens utryckningstid till ditt område. Men jag skulle inte grotta ner mig något mer i det, utan endast kladda dit dubbelgips alt gips + OSB-skiva + mineralull i väggen mot grannen. Detta ger mer än 30 minuter. (EI30).

Sen angående din isolering så har jag funderat på vilka råd att ge.
Jag tycker att du måste vara noga med att se till att det blir ordentligt isolerat överallt, för annars kommer det bli alltför dyrt att värma upp!

Ang golvet så kan du ta upp betongplattorna, jämna till under och packa så gott det går (men antagligen är det redan ganska fint), lägga på minst 50 mm cellplast, var noga med att minimera skarvarna. Ännu bättre är att lägga 2x 50 mm med förskjutna skarvar. Sen kan du lägga tillbaka dina plattor. Enkel lösning, med färre möjligheter till okända framtida problem jämfört med att regla upp ett golv.
Sen måste du ge akt på att du verkligen får isolerat mellan väggens isolering obrutet ner till cellplasten på marken. T.ex. ca 5x10 cm cellplastremsor längs ytterkant av plattraderna, och .. ähh svårt att förklara, sen vet jag inte hur det ser ut heller. Du får grunna lite och ställa fler frågor sen ... ;)

Sen tycker jag att du struntar i byggplast i väggarna, den är rätt i fullt uppvärmda och fuktbemängda lokaler, men inte i ditt fall.

Ang vindskydd så är det som PE skriver. Uppgiften är att skydda från att vinden blåser genom isoleringen, om det sker så försvinner all isoleringsvärde. Så du får grunna på hur du enklast och bäst fixar det. Och vindskyddet ska alltså givetvis sitta längst ut, utanför isoleringen. Sen brukar man (och bör) ha en luftspalt mellan vindskyddet och ytterpanelen. För att kondens på panelens baksida inte ska sugas in i isoleringen. och för att lufta panelen, så den blir torr så fort som möjligt efter regn. Denna luftspalt är kanske inte helt nödvändig, men väldigt bra för extra säkerhet.

Du måste även se till att väggen isolering fortsätter upp i anslutning till takets. Även takets isolering ska ha vindskydd (det finns isoleringsrullar med papper på utsidan (ovansidan)) samt luftspalt.
Ett problem med plåttak är att på sensommarkvällar/nätter så är det risk att fukt kondenserar på takets undersida, som sen droppar ner på isoleringen. Detta brukar man lösa med att ha t.ex. oljehärdad masonit några cm under taket, mellan takstolarna. Så droppet sen rinner ut ovanpå masoniten ner till takfoten och droppar ut där.

Ja även ett till synes litet och enkelt projekt blir snabbt stort, om man vill göra det ordentligt med en gång.

Men personligen skulle jag nog ta i ordentligt och göra det bra direkt. För annars skulle jag bara oroa mig för hur mycket det ruttnar och möglar och varje gång jag fick elräkningen skulle jag fundera på hur mycket som beror på det där förrådet .
 
Tusen tack Mikael!

Jag känner mig inte helt nöjd med golvlösningen, men är den beprövad så slår det högre än mina egna funderingar. Jag kan lägga hur mycket cellplast som helst i golvet, kanske måste jag det för att komma upp i höjd.

Ska bara skruva ihop köket så kör vi sen!

Tack igen!
 
Mikael_L
Jag ska inte påstå att den är beprövad direkt.
Men den uppenbara fördelen är att du inte har något organiskt material mot det kalla fuktiga (rH 100%) som kan mögla och eller ruttna.

Dom ev problem jag själv kan se är:
1. Att betongplattorna inte ligger så där trevligt superstabilt ovanpå cellplasten. Blir det gung och rörelser känns det inte så skönt att gå på golvet. Ljud av plattor som gnider mot varandra kan det också bli.
Ju större plattor det är, desto bättre tror jag, för då fördelas krafterna ovanpå plattorna ut på större cellplastyta.

2. att markblöta stiger upp och "mättar" cellplasten med så mycket fukt som den klarar att suga upp. Inget värre problem än att isolervärdet blir lite sämre. Har du hyfsat torrt och väldränerat under tror jag inte detta är någon risk. Misstänker du att det kan bli vattenansamling under kan du börja med att lägga ett lager 0,2 mm åldersbeständig byggplast under, med uppdrag längs kanterna.

Men jag tror iaf att största risken för problem är att plattorna rider ovanpå cellplasten. Ev borde du kanske köpa endast 1 skiva cellplast först och testa lite med några plattor innan du kör igång och river allt.
 
Jag VILL ju gärna få upp golvet en 2 decimeter, är det något speciellt som gör att du är försiktig med att regla upp ett golv? Jag bör kunna få frigång mellan betongplattor+cellplast och ett uppreglat plankgolv.
 
Mikael_L
Det enda som gör mig försiktig med att rekomendera att regla upp en konstruktion ovan mark och plattor är det faktum att jag inte vet hur det kommer fungera. Dvs jag har ingen information om att "så kan man absolut inte göra".

Så det kan mycket väl fungera. Men om du reglar upp ovanpå mark så kommer du väl antagligen få något som liknar en krypgrund om det är relativt tätt runt om alternativt något som påminner om en plintgrund om luften kan blåsa hyfsat obehindrat under bjälklaget.

I det första fallet får du se upp med mögel under ditt golv.
I det andra fallet kan du få vissa problem med att få tillräckligt kraftigt bjälklag + tillräcklig nivå mellan markplattorna och bjälklag.

Men jag har ingen praktisk erfarenhet av vare sig cellplast under betongplattor eller ett sådant bjälklag. Men cellplastalternativet är i vilket fall närmast säkert mögelfritt. Det andra alternativet beror på fler faktorer för att fungera utan risk för mögel.

Så tror jag iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.