Vi bor i ett gammalt hus och skall nu göra om köket. I köket finns där ett brädgolv och vi har små funderingar på att byta ut det golvet samtidigt. De förra ägarna har låtit göra hål i golvet och sprutat ner isolering genom de här hålen. Jag undrar om det är någon som vet hur pass svårt det är att byta golv när man har sådan isolering under golvet?
 
Att riva ut golvet är nog inget större problem, de kommer förmodligen när du skall dit med det nya golvet. Du skriver att det är ett äldre hus, dock ingen ålder. Har du otur ligger inte golvreglarna på cc 600. Blir då problem när golvskivorna skall dit. Lägger du trägolv har inte cc-avståndet så stor betydelse då du då lägger ett tjockare golv. Tar du upp golvet har du ju möjlighet att isolera med Gullfiber/Roxull mot förmodade spån i nuläget + cellplast? som är sprutad. Eftersom golvet är
"tilläggsisolerat" kan man förmoda att det har varit golvkallt. Om du tar upp golvet kolla även läckage mot yttervägg/syll.
 
Huset är hundra år gammalt så det följer nog inte så många regler i modern byggstandards. Skall vi lägga ett nytt golv så lär det nog bli ett trägolv. Vi gillar trägolvet, det är bara det att det som redan finns där inte är så snyggt längre. Slitet och en del av brädorna är det ganska stora glipor mellan.
Men du menar att den där underliggande isprutade isolerlingen inte borde utgöra något problem?
 
Det finns golvspån som kan läggas på bjälklag med regelavstånd upp till c800. Då blir dock skivorna 38 mm tjocka.
 
Citat "Men du menar att den där underliggande isprutade isolerlingen inte borde utgöra något problem?"

Kan inte tänka mig att den skall utgöra något problem. Dock skulle jag i ditt ställe byta ut den förmodade spånfyllningen till något bättre när du ändå lägger nytt golv. Har för mig att 20 cm kutterspån inte ens motsvarar en 5 cm gullfiber.
 
Tack för svar. Tål att tänkas på alltihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.