halloy skrev:
Jag ser bara på vårt gamla Kvänum-kök som byggdes i slutet av 90-talet av ett pensionärspar. Detta var ett av de dyraste och exklusivaste köken på marknaden och här snackar vi inte om att bara behöva byta ut några knoppar efter 10 år. Lacken varr bortsliten runt alla handtagen. Luckornas kanter avskavda, luckor som bågnat, faner på stommar som har släppt, spruckna laminatskivor, trasig blandare, diskmaskin på upphällningen, kylskåpet gick sönder precis innan vi skulle flytta in, micron trasig när vi bott i huset en vecka.
Sen beror det lite på hur man sköter sakerna. Har sett kök som ser ut som själva *** efter redan 6 månader och samma kök från samma tillverkare inte har ett enda fel på 20 år. Så hur man sköter sitt kök som ändå är ganska hård utsatt (vatten och mycket fett + städning av alla ytor) är A - O, inte vad det är för fabrikat.

//J
 
jizzo skrev:
Sen beror det lite på hur man sköter sakerna. Har sett kök som ser ut som själva *** efter redan 6 månader och samma kök från samma tillverkare inte har ett enda fel på 20 år. Så hur man sköter sitt kök som ändå är ganska hård utsatt (vatten och mycket fett + städning av alla ytor) är A - O, inte vad det är för fabrikat.

//J
Självklart. Men detta kök hade skötts minutiöst och dom tidigare ägarna var oerhört stolta över sitt svindyra drömkök och vi (läs jag, maken fick instruktioner om garaget...) fick en lista på vilka rengöringsmedel som jag skulle använda till de olika delarna i köket. Vad gäller dålig lack, bågnande luckor och faner som släppt på överskåpen så ser jag inte riktigt hur detta skulle kunna ha med skötseln av köket att göra.

Min personliga åsikt är att vad man väljer för kök beror mycket på vad man har för hus och vad man lever i för familjesituation. Jag kan förstå att vårt hus tidigare ägare valde att slå ihop köket med ett sovrum för att få ett jättekök för trevliga, piffiga middagar med sina vänner. Jag har också full förståelse att man väljer att platsbygga ett kök med massiva luckor och pärlspont i en sekelskiftesvilla. Jag tycker själv att vårt val av IKEA kök var det bästa för oss, billigt att byta ut luckorna på om några år, ifall barnen har lyckas repa dom alldeles.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.