Jag har nu monterat braskamin (Harvia M3) med Harvias skorsten.
Enligt Harvias rekomendationer (som jag hoppas är relevanta), så kan man minska på avståndet från brännbart material (bastupanel) från 500 mm till 250 mm med en enkel skyddsmantel och till 125 mm med en dubbel skyddsmantel.
Harvia beskriver fortsättningsvis exakt hur luftspalter mellan panel och skivorna skall vara. Det jag inte hittar, är hur bred den måste/bör vara, samt hur högt upp från kaminen eller rökröret den måste gå.

Jag har köpt in en skiva masterboard för ändamålet, och hade hoppats att en skiva skulle kunna gå att använda till en dubbel skyddsmantel (för att kunna ha kaminen 125 mm från panel). Jag har dessutom "fuskeldat" för att dels bränna in färgen (för att slippa otäcka lukter vid bastubad) men också för att spekulera i hur stort skyddet "borde" vara. Ett praktiskt prov helt enkelt, hur olämpligt det än må vara:cool:

Mina egna observationer av testet, är att trots att fri höjd till taket uppfylls väl (c:a 1400 mm fritt), så upplever jag att där blir det varmare än bakom kaminen. Kanske inte säger så mycket, men det ger mig i alla fall förhoppning om att två stycken, 600 mm breda, masterboardskivor med rekomenderade luftspalter är tillräckligt.

Då det gäller erfoderlig höjd, så är jag även där lite fundersam. Om man till exempel kikar lite på Harvias egen skyddsplåt, så är den ett par decimeter högre än kaminen. Anses det tillräckligt? Då det gäller deras golvskyddsplåt, så är den faktiskt mindre än vad Harvia rekomenderar som "glödskydd". Själv har jag klinker på golvet, så golvskyddsplåten är inte aktuell, men det får mig att ifrågasätta deras rekomendationer...:confused:

Om någon vill dela med sig tips, råd och bestämmelser om detta, så vore jag evigt tacksam.

Mats
 
Inga konkreta tips, men som påtalats i många andra trådar så är det alltid bra att tala med sotaren före byggstart. Vad det gäller Harvias golvplåt så antar jag att den ska kombineras med Harvias väggplåtar vilka täcker tre sidor, vilket förklarar det lilla formatetpå golvplåten.
 
Det enda raka är att ta kontakt med Harvia och fråga, det är deras ansvar att produkterna uppfyller normerna.
 
Även om du har klinkers på golvet ska du inte ställa kaminen direkt på golvet. Anledningen är att fogen inte klarar av den höga värmen. Har läst detta någonstans.

Jag har klinkers på golvet i min vedeldade bastu, men jag köpte ändå golvskyddet från Harvia även om det kostade en dryg tusenlapp. Ett alternativ är att skaffa en cementplatta, eller att gjuta en sådan själv.
Har också väggskyddet från Harvia som täcker kaminen bra. På kaminen med ett litet mellanrör har jag vattencisternen som sedan följs av den isolerade skorstensdelen. I taket har jag Harvias takplåtskydd och den blir rejält varm. Går inte att lägga handen på plåten.

Har bastat sju gånger och än har inte bastustugan brunnit ner :).

MVH/Tigersågen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.