Hepp.

Är det någon som har använt detta kantelement till grunden?
http://www.jackon.se/eway/default.a...77:0:&Content_5777=5811:17090::0:6139:2:::0:0

Liknar "supergrund" fast kombinerat med vanliga L-element.

Tyvärr är IsoMax'en inte så bra dokumenterad på nätet med tekniska data och erfarenheter.

Fördelen gentemot "supergrund" som jag ser det är att man slipper hålla på och mecka med cellplasten vid dörrar och fönster som går ner till golv.

Berätta gärna era erfarenheter/åsikter.
 
Du har inte hört nåt pris?
 
Har inte kollat vidare på det än. Tänkte se om det var någon som hade erfarenheter av det först.

Jag pratade med min konstruktör om supergrund och han var väl inte helt imponerad. Han tycker att jag ska bygga med vanliga kantelement istället. Får se var det slutar.

Har lite brådis med grunden också, och då blir det ju lätt att man tar det beprövade alternativet.
 
Bumpar denna fråga lite.

Är det någon annan som har hört nåt mer om dessa kantelement?
 
Svarar själv då :)

En uppskattning är tydligen att dessa kantelement är ca 20% dyrare än vanliga kantelement.
En viktig detalj är att man behöver ha rostfritt stål i de armeringsjärnen som går igenom den inre cellplasten. Jag vet tyvärr inte merkostnaden för det än.
 
Rostfri armering är 10ggr dyrare än konventionell.
 
Kan avslöja att när jag talade med en av Jackons/Sicroc distriksansvariga om just IsoMax och relevanta jämförelsen med Supergrund så bad han mig att välja konventionella L-element istället. Mycket annärkningsvärt sätt att marknadsföra en ny produkt på , tyckte jag, men han grundade sitt utlåtande på samråd med konstruktörer. Inom parentes, menade han att det var precis samma frågetecken kring Supergrund, men att de valt att inte prata högt om det. Supergrund å sin sida, menar att grundläggning med sk ringmur är en väl beprövad metod i Norge. Konstigt, med tanke på att Jackon som tillverkar Siroc-element och en norsk koncern väljer att inte rekommendera konstruktionen.

Rostfritt stål, eller sk sinusjärn, används när man amrerar mellan varmt och kallt utrymme. Risk för kondens och eventuell korrosion.
 
Det var ju lite skumt.

Jag pratade med en snubbe på Jackon iförrgår, och då sa han att de inte hade haft så hög kapacitet i fabriken och inte kört så mycket med marknadsföringen av IsoMax. Det skulle tydligen snart vara ombyggt i fabriken.

Trickigt värre. Behöver bestämma mig inom de närmaste dagarna vilka kantelement som jag ska välja.

Såg även att Sundolitt hade kommit med en supergrund-lookalike.
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=172
så det känns som den typen av element kommer att användas mer och mer.
 
Har fått pris och lite beräkningar på IsoMax nu.

Omkretsen på min platta är ca 75 meter och det skulle bli ungefär 15-20 tusen dyrare med IsoMax (inklusive rostfri armering) jämfört med vanliga L-element.

Enligt energiberäkningen så skulle jag spara 220 kWh/år med IsoMax.

Det gjorde valet lite lättare. Iofs så kan man ju undra om energiberäkningsprogrammet verkligen är rätt men besparingen är ju verkligen inte stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.