Hejsan...

Snabb fråga...

Går det att tapetsera kan i kant med vinyltapeter ?? Jag vet att man ska limma på tapeten och svälla bla bla... Men vi vill verkligen inte överlappa... det är sååå fult...

Finns det nå genvägar eller går det helt enkelt inte med vinyl ??

Vad händer om man limmar på väggen med vinyltapet ??

mvh ;)
 
Vinyltapeter sätter man väl inte trådkant? Kanske man gör. Fråga där dom säljer tapeter.

Jag har satt vinyl kanske tio ggr, och då har vi satt dom kant-i-kant.

/gustav
 
det står på rullen och dom bekräftade det på butiken ?! att man ska överlappa alltså... och limma på tapeten...
 
Ja då har du väl inte så mycket val. Inte kul om det blir nåt trubbel, om du gjort på fel sätt.

Försök lägga skarven med minimalt överlapp. Lite pilligt men klart snyggast. typ 0.5-1.0 mm
 
nu har man tapetserat iaf... synd på kanten bara :(

tacka vet jag easy up :) synd att alla tillverkare inte har det... finns ju såååå snygga tapeter...!! ;) och det blir så jekla snyggt när man kör kant i kant... syns knappt att man har tapeter...

aja... man kan inte få allt :p
 
Kollade runt lite, och det jag kom fram till är att dom enda man sätter med överlapp är papperstapeter typ borosan och liknande. Undrar lite hur väl limmet fäster mot vinylen i skarven.
 
Highland skrev:
Kollade runt lite, och det jag kom fram till är att dom enda man sätter med överlapp är papperstapeter typ borosan och liknande. Undrar lite hur väl limmet fäster mot vinylen i skarven.

Precis vad jag tänkte oxå.
 
Det finns på marknaden just nu endast tre (3) kollektioner som man sätter med trådkant eller överlapp.
Dessa tre är Borosan från Boråstapeter Decorama papper (Finns en easy up variant också) och Fioton från Fiona.
Övriga kollektioner ska sättas kant i kant.
 
Våran kollektion heter Twilight.... tillverkare kommer jag inte ihåg och sambon har kastat lappen som följde med rullen :(

Men det stog på lappen att man skulle limma vävlim på tapeten och låta den svälla i 5 min... och tjejen på färgbutiken bekräftade detta och sa att man skulle överlappa...

Så stämmer inte det så har tillverkaren och tjejen i butiken tydligen fel ??
 
Det stämmer säkert att man ska limma vävlim på tapeten och att den ska svälla 5 min.
Men det betyder inte att man måste sätta den med överlapp

Det är många som fått detta om bakfoten, att bara för att det är en pappers tapet eller vinyl tapet så måste man överlappa för att få det bra. Så är det som sagt inte.

Borosan Decorama och Fioton är gjorda för att överlappas.
 
Då ljög den jekla försäljaren för mig då... suck...
 
HanLin skrev:
Det finns på marknaden just nu endast tre (3) kollektioner som man sätter med trådkant eller överlapp.
Dessa tre är Borosan från Boråstapeter Decorama papper (Finns en easy up variant också) och Fioton från Fiona.
Övriga kollektioner ska sättas kant i kant.
Hur har du kommit fram till det?
 
Det är inte säkert försäljaren ljög utan kanske inte visste bättre.

5.2 racing
Jag jobbar med tapeter dagligen och träffar även tillverkare från Sverige och Europa.
Vi försöker påtala detta så ofta vi kan när vi träffar färghandlarna men det är inte så lätt alltid.

Nu blir det ju mer och mer Non wowen (Easy up) och då får vi väl tro att det löser sig :)
 
HanLin skrev:
Det är inte säkert försäljaren ljög utan kanske inte visste bättre.

5.2 racing
Jag jobbar med tapeter dagligen och träffar även tillverkare från Sverige och Europa.
Vi försöker påtala detta så ofta vi kan när vi träffar färghandlarna men det är inte så lätt alltid.

Nu blir det ju mer och mer Non wowen (Easy up) och då får vi väl tro att det löser sig :)
ja man lär sig nåt nytt varje dag :) Då vet man det till nästa gång, att verkligen kolla upp tapeten och inte lita blint på försäljaren...

Easy up är verkligen överlägset att sätta upp... Går så mycket fortare än "vanlig" tapet... och skarvarna blir ju osynliga... ;) Har easy up i hela huset och det är verkligen enkelt att få det proffsigt och snyggt...
 
HanLin skrev:
Det är inte säkert försäljaren ljög utan kanske inte visste bättre.

5.2 racing
Jag jobbar med tapeter dagligen och träffar även tillverkare från Sverige och Europa.
Vi försöker påtala detta så ofta vi kan när vi träffar färghandlarna men det är inte så lätt alltid.

Nu blir det ju mer och mer Non wowen (Easy up) och då får vi väl tro att det löser sig :)
Ja, då borde du ju veta. Var mest nyfiken på hur du kunde veta.

Jag sätter mycket dyra tapeter i miit jobb, och jag tycker faktiskt att Boråstapeter är överlägsna alla andra. Satte en Sandberg i veckan här, och inser att mönstret inte stämmer uppe, nere, men i mitten på våden. Detta trots att första våden hänger spikrakt!!! Inte första gången kan jag lova. Samma sak med Ralph Lourens alla übertöntiga tapeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.