Jag har också byggt mitt själv, så billigt det nu gick. Men dom där pulpettakstolarna, mellan 2 väggar på 7 meter, kunde vara intressant att få mer info om, vilka mått Du tänkt dig, med tanke på lutningen och tyngden av takpannor, samt var i landet det skall byggas?
 
Takstolar kostar ca 200kr/m spännvidd + frakt
Bred enkelport - minst 10000kr
Betong ca 1500kr/m3 inkl frakt - åtgång 7-8m3 => ca 14000kr

Näää, 100k räcker inte.
Innan belysning mm är klart räcker knappast 150k heller
 
Klart man kan bygga billigt, MEN det kräver en massa kontakter, leverantörer som inte alltid vill ha kvitton samt MYCKET egen tid att stoppa in i projektet. Såhär gjorde jag;

Platta 7,2 x 12m, 10 cm isolering, isolerad L-profil, armering, tröskeljärn, grus, markduk etc, en del material köpt utan kvitto. Egen grävning med traktor etc. Totalkostnad ca 25000.

Stomme i 2tumx5tum;, hemsågat av eget virke, panel även den hemsågad, köpt fasad ribb.

11 st takstolar köpta, 100kr/m (spännvidd), 11000.

Plåttak TRP 20, inkl avvattning 13000.

Portar 2st 35 mm isolering skånska byggvaror 10750 inkl frakt och låssats.

Fönster SP 3glas 140x80 3 st, 5400.

Gångdörr fanns i gömmorna sedan tidigare.

Tillkommer då isolering (45+125 i väggar), gips, innertak i plåt, (2300), en massa skruv, färg, spik, vindduk, plast, underlagstak, elmaterial, billig luftvärmepump, vatten o avloppsdelar, belysning. Har inte priserna på detta i huvudet, finns i min excelfil på jobbet.

Totalsumman för detta bygge hamnar på ca 135000 kr (idag 127500) och då har jag gjort ALLT jobb själv utom att spruta isolering på vinden (35cm). Betänk då att jag fått riktigt bra priser på det mesta, skamligt bra i vissa fall (80%rabatt), och sågat i princip allt virke själv.

Sjukt fräsigt med ett så stort garage tycker jag, kan ha 2 volvokombis på längden efter varandra om jag vill :) Har nu kört in hobbybilarna, volvo amazon, vw golf 1975 och ett gäng veteranmopeder, även om jag pressar in vardagsvolvokombisarna så finns det plats över.....

Bygg så stort ni kan, det kommer att behövas.
 
jag håller på att bygga ett garage på 54kvm (plattan 56kvm)

Golvvärme i plattan
allt i lösvirke
prefab takstolar
dubbla slagportar. (2x fullisolerad 250x210)
entre dörr (fullisolerad 210x100)
två fönster 120x120cm (blocket)

Jag är uppe i ca 55-60 tusen nu, plattan klar, stommen klar, takstolar undertak pannor och vindskivor klara, portar inköpta, entredörr på plats, vindväv, all 45 isolering på plats, fönstrena på plats.

KVAR: Panel, färg, el, 95 isolering, inneklädsel på väggarna, takisolering, innertak

(belysning tillkommer ju, men jag har köpt begagnade lysrörsarmaturer på blocket.)
 
Bygger 85m² med 3,3m invändig takhöjd

Platta 8,4x10,2 med L-element, 200mm isolering + 100mm tjälisolering, 20m garageinfart, armering, dränering, golvbrunnar, markduk, singel, grävning, betong, lecablock, golvvärmeslang mm. Har lejt för grävning/grovplanering + gjutning och gjort resten själv. Kostnad = 100k (= 1176kr/m²)

Stomme = egensågat = "gratis"

Takstolar, 10 st egenbyggda med köpt mtrl = 11k (130kr/m alt 129kr/m²)
Tak TRP 20 inkl hängrännor, undertak och vindskivor = 15k (=176kr/m²)
5st Fönster, 2st isolerade slagportar, 1 gångdörr = 40k
Fasad, lockpanel + färg + takfotsinklädnad (virke från Byggmax) = 34k (= 400kr/m²)
El, belysning + uttag + central + matning (75m) + inkoppling = 10k (=118kr/m²)
Innerväggar + innertak (laminerad spånskiva) = 5k
Isolering ???

Slutar på uppåt 250k innan det är klart.
 
Idas_pappa skrev:
Totalsumman för detta bygge hamnar på ca 135000 kr (idag 127500) och då har jag gjort ALLT jobb själv utom att spruta isolering på vinden (35cm). Betänk då att jag fått riktigt bra priser på det mesta, skamligt bra i vissa fall (80%rabatt), och sågat i princip allt virke själv.

Sjukt fräsigt med ett så stort garage tycker jag, kan ha 2 volvokombis på längden efter varandra om jag vill :) Har nu kört in hobbybilarna, volvo amazon, vw golf 1975 och ett gäng veteranmopeder, även om jag pressar in vardagsvolvokombisarna så finns det plats över.....

Bygg så stort ni kan, det kommer att behövas.
Jag är inne på samma bygge i stort sett. Skall dränera om huset i samma veva och sedan gjuta platta på 7,4x12,7m och sedan stomresa med plats för 170mm isolering. Garaget slaget tätt med tegeltak och 2gångdörrar samt en 4,5m port lockläktpanel.

Allt kommer att utföras av hantverkare men jag kommer ju vara dem behjälplig vissa stunder. Kan det klara sig på 400kkr?

min uträkning ligger i stort sett som sådan:

Dränering 40lpm = 50kkr
Platta = 150kkr
Tak = 50kkr
Regelstomme med asfaboard och lockpanel samt dörrar port och några fönster = 150kkr

Låter det dumt av mig
 
Lyckades för övrigt med det jag efterfrågade när jag startade tråden. Inte påbörjat än förvisso, men inköpt.
 
Mikael_L
Låter bra ! :)

Jag var iaf ingen pessimist som trodde det skulle vara omöjligt. :surprised:
Jag tycker det var lite tråkigt att tråden "dog" utan att vi fick ihop prislappar på de flesta delar. Själv hoppas jag kunna bygga ett garage i lösvirke ännu billigare än detta. Vi får se, vi får se ... ;)

Hur gjorde ni med isolering? Nöjer ni er med LECA eller blir det extra isolering på väggarna?

edit: Såg nu att du skrev tidigare att du tänkte nöja dig med LECA...
 
Ska på sikt lägga ut offerterna sammanställda här tänkte jag, verkar vara ett visst intresse. Ska väl poängtera att jag är i branschen, men mina rabatter ska väl vilken hårdnackad förhandlare som helst kunna tjata till sig.
Just nu är vi försenade med byggstart, så fokus ligger på annat håll.
 
JohanOLinda skrev:
Ska vi räkna?

Jag börjar:

Lecastomme - 210 :- / m2. 120m2 = 25200.
Intressant, har bygge på g själv.. eller funderingar över det iallafall.

1 - Vad är det för tjocklek på den lecaväggen? Skulle block i storleken 19x19x59 vara ok eller är man ute efter bredare?

2 - 120 m2 inkluderar kortsidorna upp till taknock?

3 - Lite offtopic, skulle en limträbalk istället för takstolar fungera? Limträbalk på 10 meter låter lite långt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.