Hej

För att kunna visa grannar och andra intressanta besökare sin verktygssamling behöver jag veta vad skall ingå i en verktygssats. Både vanliga snickarsaker men också trädgårdssaker. Här bör ju finnas en skruvdragare (DeWalt eller Festool) samt en gräsklippare från Klippo. Men vad är det jag eller dem flesta med mig saknar. Vore kul med en uppställning av saker så man kan spara och sen få shoppa varje mans drömsats.

Fredrik
 
Finns redan nån tråd om just detta...

Men vad jag fått lära mig är att en bra skruvdragare och en bra sticksåg så kommer du långt. Själv har jag snöat in mig på Makita och köper i stort sett bara de maskinerna.
 
Har också snöat in mig på Makita, deras 18v li-jon system e ju mycket trevligt. Adderade en 18v sticksåg till mitt sortiment i dagarna :) Sen måste man ju ha någon paslode impuls pistol också!
 
Klippo - nej en Auto Mower från HQV är ett absolut måste - du får en underbar gräsmatta på köpet - all mossa bara försvinner efter en sommar.....
 
Borde ha förstått att det fanns en tråd om det.

Själv är man såld på Matika men har inte riktigt dem pengarna för två till tre skruvdragningar/år. Däremot har jag en galen far som köpte Festool för bryggbygge och då fick han med en hyvel också. Glad var han men inte har han använt den.

Vad det gäller gräsklipparen skall jag faktiskt titta på den. Jag har en Klippo men har mossa på hela tomten. Är den verkligen så bra......

Fredrik
 
Grejen är att ett verktyg i prisklass med Makita, Dewalt, Blå Bosch (många här gillar dem) och Festool (visst, lite väääl mycket) så har du verktyg som håller i många många år framöver. När du behöver skruva något så går du och hämtar skruvdragaren med bits och skruvar det du skall... utan några utsvävningar till Bauhaus/K-Rauta/Clas Ohlson för att köpa en ny skruvdragare för den gamla har gett upp.
Jag har till och med fått frugan att tänka så och uppmuntrar mig till att köpa Makita... kvalité är inte billigt men det är däremot oslagbart när man behöver det.

Men som sagt, en bra skruvdragare och en bra sticksåg kommer du långt med. Sen en riktigt bra hammare är inte heller fel. Och några bra sågar för olika ändamål som du vårdar ömt... du kan ha någon skitsåg du lånar ut till grannen nära till hands dock.

Trollman: Har enbart en 12v skruvdragare och köpte en sticksåg med sladd... hört lite för mycket att de med batteri inte klarar tillräckligt långa pass. Kommer komplettera med cirkelsåg/sänksåg och sen får man se vad nästa grej blir men en tigersåg är inte långt bort.
 
Skruvdragare - DW eller Festool? Nej, en Makita Li-Ion! Helst någon av de dyraste.
Cirkelsåg - en Hitachi C6BU OCH en Festool sänksåg med skena.
Sticksåg - blå Bosch, GST 135.
Bordssåg - blå Bosch, GTS 10.
Handöverfräs - TVÅ stycken Festool, varv en ständigt monterad i fräsbordet som du fiffigt har byggt själv.
En Multimaster!...och en Dremel som du använder för att göra egna listiga tillbehör till din MM.
Kap- och gersåg - en Bosch GCM10 eller en ömt vårdad begagnad ELU? Eller något annat? Osäker där.

Skamset måste jag erkänna att jag inte äger något av ovanstående...

Sen, inte att förglömma, måste ju ovanstående kompletteras med ett par-tre uppsättningar av samma saker från AlphaTools, Bruksbo eller liknande när de imponerade men ack så lättlurade grannarna kommer tillbaka för att låna!

Till trädgården kräver samlingen givetvis en uppsättning högkvalitativa slangar komplett med en mängd komplicerade kopplingar, munstycken, spridare och sladdvindor, allt från Gardena. En set med japanska grensågar, några exklusiva brittiska sekatörer och Fiskars svartskaftade ergonomiska spade. Häcksax, motorsåg, mossrivare, gräsmatteluftare, jordfräs, vertikalskärare, trimmer, lövblås/sug...så många som möjligt av dem ska vara bensindrivna.
Men du...Klippo? När började de tillverka åkgräsklippare? ;-)
 
Visst har du rätt med pris vs kvalitet. Hela familjen vet att det enda jag önskar mig är gula paket och syftet är självklart DeWalt. Fick en DeWalt vattenflaska av svärmor och svärfar i julas. Kul:) Det är det enda DeWalt jag har. Öppnade en cirkelsåg på födelsedagen polarna hade samlat ihop till. Insåg att den var gul men köpt på någon av de mindre kvalitetshandlarna i staden.

Nåja, har själv en AEG skruvdragare, sticksåg och den icke namne cirkelsåg. En Klippo gräsklippare men nu är jag gammal nog att öka på kvaliteten. Går med tanke på en mindre byggnation under sommaren och drömmer om att toppa med lite nya verktyg och då får det bli DeWalt. Frågan är om det räcker med en 12W för 1500 eller man skall ha något mer. Detsamma gäller sticksåg och kanske cirkelsåg. Varför inte en tigersåg också....
 
Farzan,

Jag tar med den listan till handlaren. Hoppas på lite rabatt. Tyvärr blir det väl inte pengar över till bygget men grannar och annat pattrask kan med stora ögon titta i garaget.

Insåg inte att Klippo var så dålig. Visst har man läst i forumet om Huskvarnas groda som själv gör jobbet. Men 20.000 för en sån maskin har jag pengar över till en del saker på listan.
 
Grodan är helt fantastisk och vilken imp-faktor sen - värd hela priset när grannarna bara gapar, dessutom spar du mossrivare, mossbekämpningsmedel mm så nettoinvesteringen betalar sig på kort tid.
Andra verktyg får du säkert låna av grannarna bara dom får kolla på din groda.
 
Grodan har redan grannen. Tycker den verkar toppen. Ingen impfaktor då den redan finns men å andra sidan kan jag strunta i det och ta en pilsner istället för att klippa.

Den kap/gersågen är en riktig maskin. Något för Swarzernegger.... Tyvärr inte gul, vilket jag fått fetish på.

Tack för tipsen
 
Farzan skrev:
Men du...Klippo? När började de tillverka åkgräsklippare? ;-)
Ganska länge sedan faktiskt
http://www.blocket.se/vi/15366960.htm?ca=17_s
Verkar som dom dessutom hunnit sluta. :)

Åkgräsklippare med impfaktor hittar man annars på golfbanor.
 
Grönlundsresidens skrev:
Grodan har redan grannen. Tycker den verkar toppen. Ingen impfaktor då den redan finns men å andra sidan kan jag strunta i det och ta en pilsner istället för att klippa.

Den kap/gersågen är en riktig maskin. Något för Swarzernegger.... Tyvärr inte gul, vilket jag fått fetish på.

Tack för tipsen
Förstår inte din gula fetish....testa gärna lite annat också, tror att du kommer att bli minst lika nöjd med tex blå bosch. Generellt sett tycker jag att de dewalt som är bra är de gamla elu-maskinerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.