Jag tycker det ser ut som att nollskenan och jordskenan är kopplade (mellan de två hörgaste propparna). Är det en isolerad grej jag ser?

Om skenorna är kopplade borde väl inte anläggningen fungera? Det gör den.
 
  • IMG_0032.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sewr ju onekligne ut att vara ihopkopplade, hur är jfb inkopplad då?
 
Är inte nollskruven lossad? Jordfelsbrytaren skulle lösa annars.
 
Det är inte så att jordfelbrytaren sitter efter säkringarna då? Tex ett personskydd för enstaka grupp. Då gör det ju inget om jord och nolla sitter ihop i centralen.
 
Skenorna är isolerade och förbinds av noll-skruven, skruven överst mellan de två högra propparna. Om den inte är dragen funkar det.
 
väldigt färgglad installation om inte annat...
 
Och vit och röd jord, vit och blå nolla, blå, svart och grön fas. Typiskt 60tal ;)
 
Matss skrev:
Om den inte är dragen funkar det.
Ok, så den skall sitta löst bara, så är det ingen kontakt? OK. Lurigt.

Måste vara så då, för det fungerar ju.
 
Ja eller så funkar det om jordfelsbrytaren är fel inkopplad.
 
Matningen går via huvudbrytaren till JFB och vidare till de tre fasskenorna. Inkommande PEN går till jordskenan (vit tråd), därifrån en g/gr märkt PEN i ändarna till JFB och sen en blå till nollskenan.
 
hempularen skrev:
Ja eller så funkar det om jordfelsbrytaren är fel inkopplad.
Ja, det var det jag blev rädd för då jag såg detta.

Finns det något enkelt sätt att testa med lite jordfel för att se om JFB bryter? Att mäta spänning mellan fas och jord med multimeter har jag för mig har funkat så.
 
Om du kortsluter nolla och jord i ett uttag så ska den lösa ur..
 
micce skrev:
Ja, det var det jag blev rädd för då jag såg detta.

Finns det något enkelt sätt att testa med lite jordfel för att se om JFB bryter? Att mäta spänning mellan fas och jord med multimeter har jag för mig har funkat så.
Nej, men det finns krångliga sätt: se tråden http://forum.byggahus.se/el/85603-varfoer-loeser-inte-min-jordfelsbrytare-ut.html :) :)

Allvarligt skämtat. Konsensus verkar vara att det är lite hugget som stucket om jfbn skall lösa när du kortsluter jord-nolla i ett uttag, det beror på hur långa ledningar, hur stora strömmar som flyter genom noll-skenan osv. Svenska jfb:er har inte krav på sig att lösa för kortslutning mellan obelastad jord-nolla, medan amerikanska har det, så det är inget designkrav utan en konsekvens av hur lastfallet/nätet ser ut. Så bästa sättet är att leda en felström mellan fas-jord istället. Det finns billiga testare på exv. Kjell, men se ovanstående tråd om kvaliteten (den på Kjell ger inte 30mA utan ~20mA). Den är iofs käck iom att den upptäcker avsaknad av jord. (Man kan också enkelt göra sin egen; om man tror sig kunna och vågar).

En modern multimeter är som sagt alldeles för högohmig för att ge en ström ens i närheten av den som löser en jfb, äldre "elektrikerspänningsmätare" som har en solenoid som drar en bricka mot en fjäder som mätare drar däremot tillräckligt med ström för att typiskt lösa en jfb (den jag har tillgång till gör det i alla fall, men jag har inte mätt strömmen).
 
micce skrev:
Ja, det var det jag blev rädd för då jag såg detta.

Finns det något enkelt sätt att testa med lite jordfel för att se om JFB bryter? Att mäta spänning mellan fas och jord med multimeter har jag för mig har funkat så.
Gör en liten specialare och koppla en 15W lampa mellan en pinne och jordblecket på en vanlig jordad kontakt. Löser brytare med kontakten ipluggad på åtminståne ena hållet så löser i alla fall JFBn för ca 70 mA.
 
Kanske dags att åka till elektrikern och låna en test. Den kan du sätta i vägguttaget, håll fingret på anvisat ställe och stick i. Nu tänder det upp lampor som du läser av och på det ser du om det är ok.. Tryck in knappen och då ska jordfelsbrytaren lösa ur. Det ska du inte behöva betala för, den servicen borde de ha.. om de nu gjort installationen..

Beträffande jord/nollkortslutning så har det alltid funkat på Hager i normala bostadsinstallationer för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.