Hej!

Ska fräsa spår för vp-rör/flexrör i plankvägg med en handöverfräs. Nu söker jag efter ett frässtål som skulle passa till jobbet. Rekommendationer? Vilket stål och var kan jag hitta det?

Mvh Z.
 
Har precis gjort detsamma i min hall!
Började med en 18mm spårfräs & list som anhåll. Dammade något fruktansvärt, så jag bytte till
cirkelsågen (2 parallela spår + stämmjärn till att hugga ut emellan)
Fräsen tar tid för man kan inte ta hela djupet i samma skär. 5mm/skär kan vara lagom.
Se upp för spik om du fräser, jag sabbade första fräs-stålet på en 3" spik !

lycka till !! Mats.
 
Det var ju bra att veta!
men.. 18 mm spårfräs? Är det någon slags frässtål eller använde du maskinen som kallas för spårfräs? det har jag fattat som att man använder till betong och tegel?
 
Det är ett stål som monteras i överhandsfräsen
(kallas visst notfräs)
skaftdiam. 6 eller 8 mm
Finns billiga på Jula , Clas Olsson m.f. ställen.
 
hyr en motorsåg,blir större flisor, och dammar lite mindre...¨¨
 
el_richard skrev:
hyr en motorsåg,blir större flisor, och dammar lite mindre...¨¨
Bra tips, men får jag tillfoga en VARNING:

Att såga med spetsen av ett motorsågssvärd är REJÄLT farligt pga risken för kast, och man skall ALDRIG arbeta med motorsåg över axelhöjd eller stående på något annat än marken. Full skyddsutrustning krävs oxo.

Kalla mej mes, men jag har ett par trasiga sågskyddsbyxor, och benen kvar. :D
 
Köp en spårfräs på Jula istället.... Kostar cirka en tusing, men det är det värt. Mindre risk än att använda motorsåg, men det dammar som f-n...

/Jonas
 
Sedan kan man ju köra den amerikanska stilen om det är plankvägg, stick in kabel (EKLK, helst) i väggen antingen nerifrån eller uppifrån om du har tillgång till källare eller vind. Alternativt bänd loss en planka i väggen och dra kabel, alt flexrör, genom reglarna.

Your results may vary, though..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.