Funderar på om vi ska bygga altanen "flytande" på typ trädgårdsplattor eller om vi ska gräva ner plintar till frostfritt djup.

VIlket är smartast?

Huset byggs just nu och då kan man be grävaren gräva "hålen" för plintarna direkt. Men är det värt det? Funkar en flytande konstruktion lika bra?

/NiJa
 
Jag är ingen expert på området, men ska du ha tak och kanske glasa-in någon gång så är det bara ett gjuta. Men handlar det enbart om ett enkelt trädäck så funkar det nog med flytande. Men det är ju olika hur mycket marken vill röra sig.

Är det inte lika bra att få hålen gjorda av en traktor om den möjligheten finns?
 
Jag undrar om man skall fästa den i plattan?
Dessa block är ju inte så kraftiga, det är väl bara nån cm med betong innan frigoliten kommer.
Hur har ni andra med nya hus med platta på mark gjort?
 
  • Gilla
Trollefar
  • Laddar…
Undvik flytande. Flytande är precis vad det låter.
Jag byggde en altan på 9 x 5 m. Det behövdes 6 plintar, det gick tom fortare att bygga på det viset än att försöka väga av mot underlaget.
 
Lägga "flytande" är ett mycket gott alternativ istället för plintar. Vanlig i våra trakter, har själv 100m2 med denna konstruktion.

Plintar, är med fördel istället ifall hantera höjdskillnader o dyl, vilket inte är möjligt annars. Sen är det ifall använda sig av takkonstruktion kommer det att behövas plintar.

Infästning i grund är "overkill". Men används ifall möjligt för att på smidigt sätt använda sig av bärlina när man använder sig av plintar.

Men, det smartaste (själv är jag efterklok på den punkten) är att där man tror, eller har tänkt att ha en uteplats med tak, där bör man gjuta, då samtidigt som man gjuter husgrunden. Det förenklar och ger så mycket bättre möjligheter senare. Att göra detta efteråt är betydligt dyrare och inte så smidigt.
 
  • Gilla
Kallerallen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.