Har själv bara haft problem med att det rinner när det har kommit på alldeles för mycket färg (eller färg med för mycket förtunningsmedel i). I vanliga fall är det inget problem alls. Ett tips kanske kan vara att låtsas att det är pigmentpulver du har i burken som ska gnuggas in i träet, inte rinnande färg som ska strykas på i ett jämnt lager. Tänk också på det gamla tipset att det ska på så tunt att du har mer färg kvar i burken när du är färdig än du hade när du började... Jättetunt alltså!

För att det ska funka att gnugga på färgen så tunt måste du, precis som alla andra redan sagt, ha en bra o styv pensel, annars funkar det inte. Vi köpte en anstrykare och en lackpensel från Gysinge, kostade en slant men blev jättebra.
 
Jag brukar köpa Flüggers runda linoljeanstrykare. Flüggers är de bästa jag hittat i stan och de funkar utmärkt så länge de håller. Jag har inte märkt någon skillnad mot Gysinges, tror att det kan vara samma tillverkare. Jag fick en gång rådet av ett butiksbiträde på Flügger att köpa deras billigare penslar, anstrykarna köptes mest av proffs, påstod han. Tro mig, billigare penslar funkar inte med linoljefärg, proffs eller ej!
 
Nej och kanske speciellt om man INTE är proffs så behöver man en riktigt bra pensel!!! :)
 
Har målat i helgen...använde Gysinges anstrykare endast...och bara outspätt...det verkar bli bra...märks väl när det torkat...
 
Förutom redan nämnda Gysingepenslar, kan jag rekommendera de runda anstrykare från danska Spekter som Ottossons säljer. Heter "Ringpensel rund" i Ottossons prislista. Bra spänst och håller bra med färg.
 
Gnesta-penseln är bra också, har en platt, ca 4cm bred, som är fin om man stryker större plana ytor. När det gäller att få det tunt är det bara att kämpa på, litet dopp i färgburken, en lös lång utstrykning första svepet så att färgen kommer glest från början. Sen tycker jag det är lättare om man arbetar ut fägen på diagonalen, och sen stryker i fiberriktningen. Bra ljus är också mycket viktigt. Om man gör så här så brukar det bli så tunt att det inte ens syns några penseldrag.

Min pensel är fyra år och har aldrig mått bättre, den får gosa i linolja på vintrarna.

Håller på och målar köksluckorna precis just nu, i en varm vetegrå från Ottossons. Helt magiskt snyggt, trodde aldrig att de lackade kökslukorna från ikea kunde ha så mycket träkänsla! Får se hur bra det håller, jag slipade trärent på ramen och det mesta på fyllningen, men den faneren var så tunn så jag vågade inte riktigt...

Hursomhelst så lär det bli snyggare än det var innan, slitet eller ej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.