har ett badrum på va 4m2 från 70 talets lägenheter.
Ovanför gamla badrumsskåpet satten en lampa som är väck nu. det kommer 2 st ledningar från ett metall rör inbyggt i betongen. röret ser ut att komma typ från taksidan...är det nån som vet vart det går för jag villl dra ledningarna till taket för inbyggda spotlights..
 
till en kopplingsdosa eller till takdosan kanske?
 
ser ingen dosa :p
 
Här skulle jag leta:

-taklampans dosa eller till en väggdosa.
-ev. direkt till lampknappens dosa om du inte har någon taklampa i badrummet
-eller till en kopplingsdosa på utsidan av väggen till badrummet.
-takdosan i angränsande rum utanför

Det är mina femöres gissningar :)
 
"till en kopplingsdosa på utsidan av väggen till badrummet.
-takdosan i angränsande rum utanför"

Dem isåfall, brukade inte montera dosor i badrum förr, endast rörutsläpp i tak eller på vägg till badrumsskåp.
 
I mitt hus från -74 så är det ett rörutsläpp för badrumsskåpet och en dosa i taket. I grannens hus, ett likadant modulhus byggt samtidigt, är det däremot en kopplingsdosa på väggen utanför. Takdosan där betjänar bara taklampan.

Ingen regel utan undantag alltså. Inte ens i två likadana hus.
 
Det var tidigare inte godkänt med kopplings punkter i badrum men däremot ok med en takdosa för att lättare kunna fästa en armatur. Jag mins inte när det blev tillåtet att ha kopplingsdosor i badrum men jag tror det var på 80 talet, men det finns än i dag konsulter som envisas med att ha kopplingspunktera utanför
 
tack nu vet jag vart den sitter =)
påutsidan av badrumsväggen i hallen sitter det en dosa enligt elektriker.
De får göra jobbet som går på ca 1700 kr. en lampa till skåpet å en till inbyggda spotlights...eller kanske en kombinerat..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.