Länge sedan grillar och grillning var uppe till diskussion.

Vi grillar ofta och mycket under sommarhalvåret och har alltid (nästan) gjort det på kolgrill. Nu har vi tänkt investera i en gasolgrill. Har hos vänner som bara kör med gasolgrill ätit deras grillmat ett antal gånger och ärligt talat så smakar det lika gott som det som kommer från vår kolgril. Det går utmärkt att få röksmak i en gasolgrill med hjälp av rökspån mm.

Nu vill vi gärna få rekommendationer på en bra och prisvärd gasolgrill. Har kikat på en som heter TasteMaster http://www.helgbutiken.se/default.aspx, någon som har eller provat den?
 
Hemmakatten
Det är ganska mycket pengar att betala för en "no name" grill. Jag skulle istället köpa en Weber Spirit som kostar ungefär lika mycket. Då vet man att det är lång (flera års) garanti och att det alltid går att få tag på reservdeler samt att man vet att grillen fungerar utmärkt.

Håll utkik efter kampanjer och extrapriser på grillar. Det brukar alltid dyka upp sådana framåt våren.
 
Håller med om att Weber är oslagbara... (i alla fal mest prisvärda ;) )
Har kört "No name" förut men är nu såld på Weber...
 
jag måste bara inflika i denna tråd...!! :) jag höll själv på att leta efter en gasolgrill. jag klämde och kände på massvis av modeller och kom väl fram att under 4000 spänn får man i princip bara en skräpgrill. tunna plåtbitar, svajiga lock vars gångjärn är som tandpetare, sladdriga delar, mera tunn plåt etc etc...

weber har en liten gasolgrill som är oval till formen, den kvalitéten gillade jag trots ett pris under 4000. fast designen diggade jag dock inte, men någon annan kanske gör det? kommer dock inte ihåg namnet på den.

men hursomhelst, till slut hittade jag iallafall (för mig) den grill som jag blev TOKNÖJD med. "billigt", 2300 spänn. skitsnygg. hur rymlig som helst. stabil konstruktion. bara rostfritt eller aluminium. grillar kalasbra. http://www.dancook.dk/Default.aspx?ID=89 men den är en kolgrill.....jag vände faktiskt tillbaka till kolgrillens värld. trots allt tycker jag det är mycket mysigare och "naturligare" så. dessutom kan man använda vedträn om man vill.

jag hittade den på bauhaus/bromma, men den finns säkert på fler ställen om någon nu kanske blev sugen.. :)
 
Kolgrill skall det vara. Hatar gasolgrillar. Dom ger bara nackdelar tycker jag. Ingen riktig grillsmak osv... Kör Landmans grillar. Brukar skrota den tll hösten när det är dags för grovsopor, För 250-350:- får man en grill som funkar en säsong.
 
En weber gasolare kan man hitta på typ blocket för ca2000-3000 inkl flaska.
Åh e man lite kräsem så köper man en uppsättning nya grillgaller till denna.
 
Äh, jag köpte en weber-kopia på maxi för en hundring. Den fungerar finfint. :)
 
Grillar köper man ju helst på hösten när alla rear ut dem till halva priset! Gasol har ju en jättefördel: Rök, och indirekt grillning. Annars håller jag nog på kol när det gäller styckade bitar. :)

Dessutom:
Grillsäsongen tar väl aldrig slut?

/ Fredrik - Som köpt sig en gasolgrill efter att ha sett på alltför många avsnitt av "Licence to grill"
 
Var och hälsa på en kompis i USA i förra veckan och han använde en pellets grill. Riktigt smidig. bara fylla på lite trä pellets i en behållare och plugga in elkabeln i väggen. En matarskruv styrd av en elektronisk termostat matar in pelletsen till grillen där ett glödstift antänder dem. Så den var lika smidig och lätt använd som gasol grill utan att använda fossil gas . Och gott blev det. Har dock inte sett något liknade i Sverige
 
den där pelletsgrejen verkade ju vara typiskt amerikansk, göra något högteknologiskt av något så guturalt som en grill. :p

fast jag gillar idén med att inte använda fossilt bränsle. faktiskt en till av anledningarna att jag köpte en kolgrill istället.

fresve: hähä, nä grillsäsongen tar aldrig slut!! jag har haft grillpartajer när det varit som lägst -26 grader. då stod vi ute och grillade i shorts. :D
 
Kolgrill! Man får mycket kol för 3800 kronor som merpriset för en bra gasolare är. Smaken behöver man aldrig tillsätta heller. Att grilla på gasol smakar EXAKT som att grilla i ugnen.
 
Japp: Kol grill är cool grill! :D
 
Jag tror att anledningen att amerikanarna använder pellets är BBQ. Dvs relativt låg temp, lång tid och rök. Ska man uppnå det med en kolgrill så får du fylla på lite kol då och då. Med lite teknik så kan dom få en grill som kan hålla jämn temp och ge lagom med rök under riktigt lång tid 10-12 timmar ska tydligen inte vara något problem. Kan vara bra för alla som gillar stora köttbitar

Håller med grillnig passar när som hällts. Höst och vinter är bäst det är ju då frysen är full med kött. Så finns det inga knott som stör.
 
Jag håller med om att grillsäsong är det året runt, men även om den är året runt så startar den ju någon gång. För mig startar den på påskafton och slutar på långfredan.

Det där med pellets var intressant, det borde väl gå bra att tända pellets i en skorstenständare kompletterad med ett tätare galler, sen ner i kolgrillen, ett tätare bottengaller måste nog till även i den, måste prova. Har gott om pellets för det är det jag värmer huset med. Även om jag har tänkt investera i en gasolgrill så har jag inte tänkt skrota kolgrillen.
 
På Lindarn i K-backa har jag hittat bra priser på Webergrillar... http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=80 Funderar på en Genisis E-320... Finns det tips om var man kan köpa Weber billigt någon annanstans i Sverige? Det är ju halva priset nästan i USA men man ska ju ha hem det oxå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.