Snailman
jaha, inga klagomål från kommunen? såg nåt dokument om att man helst skulle ha 20m till alla tomtgränser från borrhålet för att inte kyla ner grannarnas tomter, så stora brukar ju inte villatomter vara.
 
Snailman skrev:
jaha, inga klagomål från kommunen? såg nåt dokument om att man helst skulle ha 20m till alla tomtgränser från borrhålet för att inte kyla ner grannarnas tomter, så stora brukar ju inte villatomter vara.
Har inga grannar. Bara allmänning med byggförbud.
Hur menar du? 20 meter. Det innebär en tomt på 40x40 meter, alltså 1600m2. Tror inte att alla villägare har så stora tomter.
Dessutom har vi (enligt reglerna) satt upp en skylt på utsidan källargrunden som säger att det är -1,2 meter till borrhålet. :)
 
Snailman
jag ville bara uppmärksamma att kommunen kanske vill vara med och bestämma var hålet ska borras, man måste väl vanligen göra en anmälan dit

ser ut att vara 10 meter och inte 20 som jag skrev?

ett exempel http://www.alvkarleby.se/over_ram/pdf/Byggmi/bergvarme.pdf

'Samarbete med grannen?
Energibrunnar ska inte placeras för tätt eftersom de ”stjäl” energi från varandras värmeupptagningsområde, vilket medför att de inte kan leverera beräknad energimängd. För att garantera att bergvärmeanläggningen fungerar på längre sikt ska man hålla ett säkerhetsavstånd om minst 20 meter mellan två bergvärmebrunnar. Om du bor i tätbebyggt område kan du behöva samråda med grannen om placeringen av bergvärmebrunnen. Bygg- och miljökontoret kan begära ett intyg på att grannen är informerad och godtar brunnsplaceringen om brunnen läggs mindre än 10 meter från tomtgräns.

här gäller visst 20m till grannen

http://www.habokommun.se/sv/Miljo--arbete/Luft-och-varme/Bergvarme/
 
Mitt bervärmehål är redan borrat 2,5 meter ifrån nuvarande husgrund, min tanke är att bygga ut huset åt det hållet dvs bygga över borrhålet:rolleyes:
 
shelby67 skrev:
Mitt bervärmehål är redan borrat 2,5 meter ifrån nuvarande husgrund, min tanke är att bygga ut huset åt det hållet dvs bygga över borrhålet:rolleyes:
Nå, dåså! Det är ju bara att sätta igång, då.
 
Ride on! Kan man gjuta igen helt och hållet, eller kan det vara bra med en inspektionslucka i golvet?
 
shelby67 skrev:
Ride on! Kan man gjuta igen helt och hållet, eller kan det vara bra med en inspektionslucka i golvet?
Jag skulle satsa på en lucka.
 
ja det kanske blir bäst. med ett brunnslock , det skall bli ett garagegolv så det är inte hela världen med ett lock i golvet.
 
shelby67 skrev:
ja det kanske blir bäst. med ett brunnslock , det skall bli ett garagegolv så det är inte hela världen med ett lock i golvet.
En klassisk Gustavsbergsbetäckning funkar ju bra då. Det kan ju vara läge att lägga en kanal för kollektorrören mellan borrhålet och VP. Dumt att gjuta in det.
 
Gustavsbergsbetäckning? har aldrig hört det tidigare, trots att jag är uppvuxen i gustavsberg.
 
Googlade runt lite, inte visste jag att dom där betäckningarna var tillverkade av gustavsbergs rör system :surprised:. ja där ser man
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.