Är det ingen som någon erfarenhet av Bragepannan? Den verkar ju vara lite bra för att vara sann :)
 
Don82 skrev:
Är det ingen som någon erfarenhet av Bragepannan? Den verkar ju vara lite bra för att vara sann :)
Citerar mig själv.
 
Hej!
Har också varit i kontakt med Highone ang Bragepannan för den verkar helt klart VÄÄÄLDIGT bra när man läser om den.
Efter att funderat och läst på hemsidan så är jag inte mindre intresserad precis. Man skulle dock önska att det fanns mer info om den och att man kunde åka och titta på den. Närmaste panna är visst närmare 40 mil härifrån...fast enligt norrländska mått mätt är det väl bara ett stenkast!

Jag gillar enkelheten med gjutjärn och lite saker som kan krångla. Dessutom verkar den enkel att sota.

Finns det fläktar, automatik, elektronik och pumpar som kan strula så gör det förr eller senare det och då kostar det alltid ganska mycket pengar. Försök bara byta ett trasigt kretskort-styrenhet för under 1000 kronor...snarare kostar det mellan 2-7000 kronor. :( :( :( (Bytte för några år sedan ett kretskort på vår CTC-Master värmepump för en totalkostnad av 7000 kronor vill jag minnas sedan även en kontaktor, 2 fläktar, en givare......svårt att få ekonomi en sådan anläggning även om den "skapar" energi.....)

Att Bragepannan är stor och tung är inte något som helst problem för mig för om jag ska ha vedpanna ska den installeras i garaget = stor dörröppning och gjuten platta i markplan = lätt installation av en pjäs på nära ett ton!
Frågor och funderingar finns dock fortfarande för jag kom på lite efterhand.
Är luckorna av gjutjärn?
Finns det någon offeranod - typ zink i den?
Hur är det med SP-testet och hur bra värden har pannan e g e n t l i g e n?
Håller den verkligen i 50 år???
Garantitiden är 10 år och det är minst sagt imponerande men finns firman kvar så länge?
Å andra sidan är pannan så enkel att vilken bysmed som helst borde kunna fixa till det som eventuellt går sönder! :)

Hur är det med Maxipannan i jämförelse? Pris? Effektivitet? Hållbarhet?
Bragepannan har ju 2000 liter acktank och det är ju perfekt! Att tanken dessutom är i princip trycklös är ännu bättre eftersom man slipper ett stort expansionskärl. Det räcker med ett litet tryckkärl för radiatorkretsen.

Håller med Don82 mfl om att det vore kul att höra mer om dessa pannor.
 
Någon som har köpt en ännu???
 
Vi kommer bygga ut om 2 år och då blir det panna. Så vi kommer inte köpa någon innan dess.
Men man vill juh kolla upp redan nu och börja förbereda sig på vad det blir så man kan anpassa utbyggnaden efter det :)

Jag har inte kolla var närmaste panna finns, om man skulle åka och kolla på den, men 40 mil låter som en bit,.....
 
Att köpa panna och dimensionera tankar kulvert mm verkar vara svårt. Många fällor att gå i....
Ju mer man läser ju svårare blir det.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.