Hej!

Jag har några lager tapet på en putsad vägg som jag måste ta bort.

Vad är det bästa/enklaste sättet att få ner dem?

Det yttersta lagret av den yttersta tapeten går att dra bort, men resten... Tips?

Har testat att blöta det, men det kommer ta en evighet. Hoppas på några bättre tips...

/Jonas
 
Tack för tipsen...

Blir en resa till Jula i Kungens Kurva imorgon...

Här ska badas ångbastu. :)
 
haha, själv har jag duschat med vanlig "blomspruta" inte mycket men så pass att det blivit fuktigt... väntat 5 minuter sen skrapat bort det med en vanlig stålspackel perfekt resultat, och snabbt dessutom!
MvH
 
Smäll upp renoveringsgips! Otroligt skönt med slätt underlag vid nytapetsering.
 
Problemet är just att få fast gipset.

Väggarna ska gipsas, men hur får man fast gipsen på lättbetongväggar. Jo man limmar, men då måste tapeten bort... :(

/Jonas
 
Kör ångbastu/tapetborttagare, kärt barn har många namn :) Tro mig, du kommer inte bli besviken! Sen är ju som konstaterat renoveringsgipsen en god vän, i synnerhet om man ska tapetsera. Om det däremot skulle målats istället hade jag personligen bredspacklat, åtminstone om putsen är i hyfsat skick för att slippa hålla på med golv- och eventuellt taklister.
 
Införskaffade en tapetborttagare från Jula igår, och den fungerade över förväntan.
Helt perfekt...

/Jonas
 
Jonas, har du länk till den på Jula? Sökte men hittade inget.... skumt....
 
gadu^: Söker du på "tapetborttagare" så får du upp en variant för 299kr.
 
Då får vi se om jag lyckas länka till Jula
Vill sig inte riktigt, du får klicka här, den finns en bit ner på sidan 299:-
Färg- och tapetverktyg
 
jamen nu funkade sökfunktionen! tack!
 
Jag tog fram stora slipmaskinen med diamantskiva kopplad till dammsugaren, slipade bort den målade flingfärgen på golvet samt tapeterna på väggarna! Ganska jobbigt men resultatet var grymt bra!
 
Köpte mig en tapetborttagare på Jula jag med, men jag är inte lika nöjd, jag har 4-5 lager tapet, provade på det yttersta lagret, höll den i 15-30sek, provade sedan att riva bort halva våden(övre halvan), men de unersta lagren satt kvar.

Provade att riva av tapeten med en spackel, de tre yttersta lagren satt ihop men lossnade väldigt lätt från den sjögrästapet som fanns där under, provade sedan på de två kvarvarannde lagren med tapet men det gick inte jättelätt det heller. Det gick någorlunda om man ångade på och direkt gick på med en spackel å hyvla av tapeten.

På spacklade områden lossnade det ganska lätt.

Vad är er taktik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.