Hej allihopa,

Jag hittade följande idé till rumsavdelare
http://www.southernliving.com/southern/homes/house_plans/house_plans_article/article/0,28012,671530-2,00.html
(idé nr 4)

Jag är väldigt intresserad av att låta bygga en sådan, men har några funderingar som någon klurig människa kanske skulle kunna hjälpa mig med... Om jag vill bygga en sån här rumsavdelare, hur ser då "baksidan" av den ut? Den borde inte vara snygg alls för där syns reglarna antar jag. Skulle man kunna avhjälpa detta genom att drapera baksidan med tunt tyg som ska ha som funktion att släppa igenom ljuset och samtdigt dölja reglarna eller ser det bara billigt ut? Skulle det ev. bli bättre om man la in ljusslingor bakom tunna tyget i såna fall eller ger det samma resultat? Eller ska man kanske sätta brädor på båda sidor om reglarna, men då kanske man riskerar att det ser allmänt konstigt ut. Gillar absolut grundidén med brädor, men vill att det totala intrycket av "väggen" (oavsett vilken sida man ser den ifrån) ska vara genuint och inte ge billigt intryck. Tänkte även måla eller betsa brädorna för höja intrycket.

Alla åsikter och andra förslag mottages tacksamt.
 
Nej, jag tycker inte att du ska täcka baksidan med tyg.
Visst kommer reglarna synas på baksidan, men det behöver inte bli fult för det. Speciellt om du kommer måla/betsa.

Brädor på båda sidorna kan du ha, men jag tycker inte det är nödvändigt. Utifall du väldigt gärna vill ha en ljuseffekt, så skulle detta förvisso kunna vara en lösning. Då täcks ljuskällan på båda sidor.

Fast beroende på hur och var du ska använda denna rumsavdelare så kan ju "baksidan" bestå av grunda hyllplan i nederdel av varje plank, typ tavellist. här kan du placera böcker eller enstaka tavlor.

Eller så låter du baksidan vara kal helt enkel.
 
Rent "designmässigt" så kanske det där är lite roligare men annars om det är just avskilt ni är ute efter varför inte smälla upp en vägg/väggar? Har en vän som är byggare bob och denne delade upp ett rum med en vägg av reglar och gipsskivor hemma hos sin bror, hos far sin smällde han upp ett "sovrum" i vardagrummet på samma vis, fort går det också. Är ju naturligtvis inget nytt men jag såg på när detta utfördes och det är så enkelt och tacksamt om behovet finns.

Tänkte om det ändå skulle snickras själv och inte någon färdig bokhylla eller dyl som skulle ställas upp så kan det ju kanske vara ett alternativ. En vägg går ju att göra fin den med =)

MVH
 
Till Kommod... Jag är ute efter ett smart sätt (och helst estetiskt tilltalande :)) att avgränsa en rätt stor del av ett allrum, men samtidigt släppa igenom ljuset som kommer från fönstrena i det nya "rum" som skapas. Skulle även vilja få till en dörr (så kissekatterna kan hållas ute vid behov) i liknande stil om man kommer fram till att det här är en bra totallösning. En riktig vägg är alltså inte riktigt vad jag tänkt mig i det här fallet, men återkom gärna om du har fler idéer.:)
 
http://www.abstracta.se/web/Produkt2_1_1_1.aspx

Airflake, design Stefan Borselius är en ljudabsorberande avskärmning av tygbeklädd fiberfilt. Modulsystemet bygger på en hexagon i ett antal färger och mönster som fritt kan kombineras, vilket ger en otrolig flexibilitet att skapa geometriska mönster.

Airflake News har samma ljudabsorberande egenskaper men erbjuder förvaring för tidningar. Kan kombineras med ordinär airflake modul.

Modulen är tillgänglig i fyra olika modeller: blade öppen, blade sluten, line öppen och line sluten. Filtytan finns i färgerna i röd, svart, ljusgrå, grön och brun.

Text kopierad från ovanstående länk.
Funderar på att ha något liknande i vår SMV Nybro för att dela av mellan v-rum och matsal. Alternativt ta ett stort tygstycke (typ Marimekko Kaiku) som man fäster på en ram och vadderar osv.
 
Till snysop... Jag gillar Airflake-idén. Problemet med den är att jag inte kan stänga av den avgränsade delen helt. Eller går det på nåt sätt som jag missat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.