Halloj!

Är riktig novis på trädgårsskötsel och sliter nu mitt hår... När vi flyttade in i vårt hus förra vintern fanns det en nysatt häck med Svart Aronia ut mot gatan. Fick höra att jag INTE skulle beskära den första året. (alltså -07) I höstas fick jag dock "skäll" på plantträdgården för att jag inte gjort det under sommaren för då skulle man minsann alltid beskära. Jaha då var det ju för sent så det får bli till nästa sommar tänkte jag då. Nu har grannen med likadan häck precis klippt ner sin. Frågade henne om det, och hon hade varit på en annan plantskola och bett om råd och de hade sagt åt henne att hon skulle beskära den nu. (tidig vår)

SUCK! Vad gäller egentligen? Kan jag beskära häcken nu och i så fall HUR? (bara rakt av upptill eller vad) och hur MYCKET ska man ta av? (den har börjat knoppa sig)

Mycket tacksam för svar!!! :) :)
 
För det första måste du bestämma om du vill ha häcken formbeskuren eller friväxande. Som jag förstår det kan aronia vara både friväxande och formklippt. Vilken sorts aronia är det? Ska den vara formklippt så klipper du den ny på vårvintern ca 20 cm ovan mark. Sedan klipper du nästa vår ca 10-20 cm ovanför det ställe där du klippte i år, osv. Man klipper lite avsmalnande uppåt (så att häcken är bredare i basen in i toppen) för att solen ska nå även dom nedersta grenarna. När häcken har fått den höjd man vill ha, så underhåller man formen genom lätt beskärning (putsning) ett par gånger på sensommaren.


Om du vill ha en friväxande häck behöver du göra väldigt lite. Kanske så måningom gallra ut gamla grenar i marknivå. Eftersom häcken är relativt nysatt kan du klippa ner den till 20 cm nu, så att den stimuleras till att bli buskig, och sedan låter du den växa fritt dom påföljande åren.
 
Ok tack snälla för svar! Hrmmm vi har nog inte bestämt om den ska vara formklippt eller friväxande. Jag ville se först hur den ser ut när den växer på sig... ;) Vet inte vilken sorts svart aronia det är men den får väldigt lite bär. Har sett andra sorter som får massor med klasar. Hursomhelst så klipper jag nog ner den till 20 cm så får vi se nästa år vad vi gör med den.
 
Uj nu såg jag att det fanns ett eget forum för buskar och häckar! Ooops! *skäms lite* :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.