Min tomt kostar 50 000:- hihi ;)
 
VÅR tomt, menar jag såklart!! ;D
 
Vi fick 5000m2 tomt för 185.000kr. Dessutom är det ett gammalt skomakartorp på tomten. Perfekt som redskapsbod eller dyligt.
Vi har nu byggt ett Hjältevadshus Mogården och hela notan med allt inräknat gick på 1.800.000kr. För det har ni inte ens råd med tomten... ???
Jag håller med Claes. 2.000.000kr för en tomt är sjukt dyrt. Men som det är sagt tidigare här på tråden, så är det ju efterfrågan som styr.
 
Jag hade varit j-vligt nöjd med att hitta en tomt för 2 mkr, där jag vill bo.... ;-)

Tillgång och efterfrågan....

Oavsett blir det nog billigare än att köpa en lägenhet för 4-5 mkr och dessutom ha en hyra på 8-10 tkr..... Det är alldeles för svårt att jämföra som Ni gör på den här tråden.

Att sen bygga ett hus för 1.8 MKR verkar ju horribelt när man kan köpa ett färdigt i övre norrland som är minst lika fint, betydligt billigare..... ;-)

Och har Du ett par 100 mill, så varför inte köpa ett hus på Djurgårn i sthlm för 35 eller 100 mill.... ;-)

Men när jag skall köpa, vill jag ha det bästa och mesta för minsta möjliga pengar. Och när jag skall sälja, så.....

 
2.000 000kr för en tomt...... ??? själva gav vi 5.000kr för ca 1.000kvm (rea pris) ;D
 
Nu börjar denna tråd dessutom spåra ur!!! ;)

Vad man betalt för "sin" tomt beror ju på läge, storlek m.m.m.m.m.m......

Annars blir det ju ungefär som att säga: " Vi fick tag på en tavla för endast 1.000:-"

Jaha! säger jag då, vilken typ av tavla? En liljefors eller? Ja, då är det ju ett riktigt fynd! Grattis!!! ;D

(OBS! ironisk ton, bara så ingen tar illa vid sig...) 8)

MVH

//Rbj
 
Dessa tomtpriser!!!

Jag tycker det viktigaste är vad man vill betala för och att man känner för tomten och läget. Vi köpte våran tomt för 300 000 tusen på 1950 kvm. För oss är det ett superköp. Vi kommer att bo väldigt lantligt, nära djur och natur behöver inte ha nästa granne 4 meter från våran tomtgräns, skönt med lite frihet då vi idag bor i de centrala delarna av Umeå och har grannar från alla väderstreck som kan titta in i vilket rum man än befinner sig i. Ändå har vi bara 5 minuters resväg in till centrum.
 
Det finns ett kanonläge här i stan som dom pratar om att exploatera. -150m från vätterns sandstrand. 3min till centrum. Och garanterad sjöutsikt!!! Och bara 3tim till stockholm,2tim till göteborg,1timme till jönköping. Typiskt att man bor så ocentralt.
 
Det känns som att det är otroligt skönt att man inte bor i Stockholm med förort.. (även andra storstäder också) utan i lilla Kalmar. ;D

Visst har priserna på tomter också gått upp här men inte till såna priser som vissa av er har sett.

Vi gav 102000:- för vår tomt som är på 1100kvm och det är bland de billigaste tomterna i stan. ::)

 
azza skrev:
Vi köpte våran tomt för 300 000 tusen på 1950 kvm. För oss är det ett superköp.
300 mille, det var ju rätt dyrt ;)
 
Ett väldigt nyanserat inlägg, Explorer! Nu är vi där igen! "Jag häller på AIK, buuu för alla Djurgårdare!!!"...
Smaken är som baken, detta kan diskuteras i all oändlighet, men faktum är att väldigt många tycks vilja bo i just Sollentuna, bara att titta på tomtpriserna där. (Går faktiskt att bo nära havet där med, Edsviken t.ex. ;))

Kanske dags att stänga denna tråd nu, Marlene?

//RBJ
 
Det finns så många sätt att räkna på vad en tomt kostar.

Jag vill gärna bo vid en sjö med grannarna på avstånd. Får dock finns mig i att vattnet kommer från egen brunn då och avlopp får jag sköta själv. Jobbigt att köra barn överallt och penda till stan. Tomterna kostar kanske 4-500 tkr.

Bor idag i ett av dom bättre lägena i Västra Göteborg. Får fortfarande pendla 30 minuter, har dock mkt havsnära, bra grannar som inte bor inpå oss. Tomterna kostar mellan 2-4 mkr. Ett havsnära läge? då är det bara att pynta upp till den övre gränsen. Om det finns några tomter.

Men, jag skulle också kunna köpa en tomt på 6-700 kvm i ett villaområde och ha ännu kortare pendlingsavstånd. Då får jag grannarna rätt in på mig. Men den kostar bara en - 1.5 mkr.

I Stockholm kostar tomterna på Djurgården (då det ev finns några) bra mycket också.

Helt enkelt styrs ju priset av tillgång och efterfrågan. Och jag tror dom flesta villaägare gärna hade bott i Djursholm vid vattnet, om man bortser från pengarna.

Om man nu har ett begränsat kapital, som typ 99,9% av oss har, då får man värdera var man vill bo.

Skolor, livssituation, pendling till jobb och skola, krav på område. Typ av V/A, kommunikationer, status, fritidsmöjligheter, etc. Sen är det bara att fokusera på dom områdena och gilla läget att någon annan får köpa tomten i Djursholm!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.