ByggaNytt skrev:
Har sagt det förr och säger det igen; för hemmasnickraren är automater inget att ha - det du tror att du tjänar i tid kommer du att lägga på att meka i stället...

För proffsen visst, och du har du de bästa (=dyraste) maskinerna + bra skruv!
Håller helt med!
Lär man sig använda en vanlig gipsdragare så går det nästan lika fort
och det är bra mycket billigare.
I mina ögon så finns det absolut ingen anledning att använda en automat
knappt ens för proffs om de inte jobbar väldigt mycket med gips

 
timujin skrev:
Håller helt med!
Lär man sig använda en vanlig gipsdragare så går det nästan lika fort
och det är bra mycket billigare.
I mina ögon så finns det absolut ingen anledning att använda en automat
knappt ens för proffs om de inte jobbar väldigt mycket med gips
Det säger sig ju själv att en automat är snabbare än en enpetare. Skruvpriserna skilljer marginellt, där jag köper mina skruv kostar 1000 pack bandad 89:- och lösa 59:-
Att man sen som gdsare inte behöver en automat är ju sant, oftast behövs inget vettigt eller av bra kvalite på verktygen.
OM man som gdsare överhuvudtaget går och köper verktyg för de pengarna som en yrkesman så är man lite snett på det.
Men som det framgår i detta forum gör folk det, iaf vissa, och att påstå att de inte skulle tjäna tid med en automat är lögn.
 
Tro va du vill...
JA är nästan lika snabb som en Automat
Det är bara en fråga om vana

MvhErik
 
Förklara då varför alla större firmor typ skanska & ncc inte kör med enpetare......
 
Ja har jobbat på peab,EM, om du räknar dem som stor byggfirma.
Där har ja gipsat väggar och undertak på rakt ackord
och använt enpetare och ändå hållit mina kvadrat.
Och de va ja inte ensam om ...
Skitsamma för dig går det snabbare å d är väl huvudsaken.

Mvh
 
Ja skriver inte här för att ja vill propsa på mina ideer på andra
ja kommer bara med lite tips och sen är det väl upp till var och en om dom anser att det finns nåt värde i det ja säger.
Ja är tacksam för alla tips och ideer som folk vill dela med sig av
men sedan får man sålla och göra det som passar en själv
det är väl ändå det som ett diskussions sida går ut på.

Mvh
 
Isåfall får jag gratulera dig om du är så pass snabb. Jag försöker inte heller propsa på någon mina ideer, utan berättar hur det är för mig som jobbar med många av dessa maskiner dagligen som människor på forumet ställer frågor om.

 
Att skruva nästan lika snabbt med enpetare är fortfarande långsammare än att skruva med en automat.
Oavsett hur mycket/lite tid jag tjänar på att använda automaten så är det roligare/ mindre tråkigt och bara det räcker för mig.
Att springa omkring med fickorna fulla med skruv har man hunnit tröttna på vid det här laget, och alla verktyg som kan underlätta det minsta är varmt välkomna till min maskinpark/verktygslåda.
 
Dåså :)
 
B
måste bara säga att jösses vilken tur vi skaffade en Makita 18v skruvautomat! grym när man sätter gipstak.. ja, och skivor....
 
Essve's skruv funkade inget bra, men efter att jag bytte till en smalare/nedsvarvad bits och kör med K-Rauta's egna skruv så funkar Feinen problemfritt.
Kollegan kör med en Makita, men han kan inte använda K-Rauta skruven utan måste välja Essve.

Jag är bara glad att det inte var tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.