Tänker sätta spotlights som sängbelysning och vill bryta strömmen på primärsidan av trafon. Kan man sätta en dostrafo bakom strömbrytaren. Dvs i en och samma apparatdosa?

-h
 
Det blir knöligt och är knappast tillåtet eller tillrådigt.
 
Vart skall man sätta den då? Dostrafo indikerar ju på något sätt att den är tänkt för dosmontage. Skall man sätta en extra dosa ovanför/bredvid den apparatdosa som man sätter strömbrytaren i?

-h
 
gromit42x skrev:
Vart skall man sätta den då? Dostrafo indikerar ju på något sätt att den är tänkt för dosmontage. Skall man sätta en extra dosa ovanför/bredvid den apparatdosa som man sätter strömbrytaren i?

-h
Ja det låter väl lämpligt, utan att för den skulle VETA. :)
 
Vart skall man sätta den då? Dostrafo indikerar ju på något sätt att den är tänkt för dosmontage. Skall man sätta en extra dosa ovanför/bredvid den apparatdosa som man sätter strömbrytaren i?
Det verkar som att en vanlig dimmer hade varit en bättre lösning i så fall, finns det verkligen någon
som sätter en dosdimmer i en egen dosa, då försvinner ju vitsen med en dosdimmer?
 
Det är ingen dimmer utan en trafo jag pratar om. Så här är det:

Jag skall ha en lågvoltsspotlight (12V) som sänglampa och en "vanlig" strömbrytare bredvid sängen som tänder och släcker den. Dels för att det är bekvämare och dels för att jag inte vill ha en trafo någonstans som är på hela tiden.

Så någonstans mellan strömbrytaren (som alltså bryter 220V) och lågvoltslampan vill jag ha en trafo. Gärna på ett ställe där jag kommer åt den om den skulle behöva bytas.

-h
 
En dostrafo sätter man lämpligen i en kopplingsdosa eller i en i övrigt tom apparatdosa, det här "problemet" är ett typexempel på varför det kan bli besvärligt för "amatörer", man måste alltid INNAN man gör jobbet ha full koll på alla detaljer.
 
Men är det verkligen nåt fel att sätta dostrafon i samma dosa som strömbrytaren om den rymms?
 
Javisst kan det bli besvärligt för amatörer om man bara kör på utan att tänka. Men nu frågade jag faktistk forumet först och fick svar ifrån vad jag tycker verkar vara en välinsatt person-dvs du.

Häpp

-h
 
Det var inte riktat till dig personligen utan mer som ett allmänt konstaterande och som en liten uppmaning till ALLA att göra som du dvs. fråga först.
Det är inte många år sedan man inte ens fick koppla bakom brytaren i en apparatdosa, det är i dag ändrat men att sätta en trafo bakom TROR jag inte är tillåtet och i mitt tycke inte lämpligt.
 
Får den plats utan problem så varför inte? Helt ok enligt mig. Nu är det dock svårt att hitta så små trafos tror jag. Iaf så att den får plats lätt bakom strömbrytare plus kablage..

Men det är ju en annan sak du måste tänka på här.. Det är ju att anslutningskablarna till spotlightsen kanske blir längre.. Det beror på var du har dem.. Tänk på ledningsdimensioneringen om du kör lågvolt. Den är väldigt begränsad. Det är inte bara att skarva på de färdiga kablarna man köper i färdigsatser i butik.
 
:) kunde bara inte låta bli. Tycker som du att man skall tänka efter före och vid osäkerhet hellre låta bli. Om jag bara kan hitta ett juste "blindlock" till Eljo Renova så sätter jag en separat dosa ovanför. Har även skickat en fråga till en trafotillverkare för att höra vad dom säger. Återkommer när jag har deras svar.

Minsta sortens dosa förefaller iofs få plats bakom en strömbrytare men det blir extremt tight. Säkert risk för överhettning av trafo med driftstörningar som följd.

-h

edit: Det finns blindlock till Eljo Renova så det får bli den varianten.
 
Fick svar ifrån VADSBO Transformatorer AB (www.transformatorer.com). Dom säger:

"Så länge det finns plats och det inte blir för hög värmeutveckling i dosan så är det inga problem."

Tänker nog ändå använda en separat dosa. Blir "renare" så...

-h
 
Det där med "inte blir för hög värmeutveckling" låter ju förtroendeingivande.
 
Precis:) Därav mitt val att offra en extra dosa på trafon....

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.