Hej igen!

Såg följande skivor på Byggmax hemsida och undrar om du inte menade boarden som är oljehärdad? Den kostar dock inte 30 kr per skiva utan snarare 80 kr st. Den vanliga boarden (masonite) torde väl vara lika fuktkänslig som spånskivan eller?

1002 ASFALTBOARD 13 x 1200 x 2740 mm 79,95 kr
1001 BOARD (MASONITE) 3 x 1220 x 2440 mm 34,95 kr
1007 OLJEHÄRDAD BOARD 3,2x1220x2440 mm 79,95 kr
1009 OSB SKIVA 11 x 1197 x 2440 mm 139,00 kr
1003 PLYWOOD 12 x 1200 x 2440 mm 175,00 kr

Mvh
NT
 
nikkotikko skrev:
Hej igen!

Tack Classe Clas för ditt tålamod med mina säkert väldigt tjatiga frågor!

Jag har ännu en, de här boardremsorna är de till för att täta skarvarna mellan boardskivorna eller har de någon annan funktion?

Mvh
NT
Det är för att lufta panelen vertikalt. Annars får du luftfack bakom panelen där luften kan kondensera.
 
nikkotikko skrev:
Hej igen!

Såg följande skivor på Byggmax hemsida och undrar om du inte menade boarden som är oljehärdad? Den kostar dock inte 30 kr per skiva utan snarare 80 kr st. Den vanliga boarden (masonite) torde väl vara lika fuktkänslig som spånskivan eller?

1002 ASFALTBOARD 13 x 1200 x 2740 mm  79,95 kr  
1001 BOARD (MASONITE) 3 x 1220 x 2440 mm  34,95 kr  
1007 OLJEHÄRDAD BOARD 3,2x1220x2440 mm  79,95 kr  
1009 OSB SKIVA 11 x 1197 x 2440 mm   139,00 kr  
1003 PLYWOOD 12 x 1200 x 2440 mm  175,00 kr  

Mvh
NT
Jag använde 3mm artnr 1001 (eller vad som fanns -00 när jag byggde). I bastun har du normalt obehandlad panel som absorberar fukt och ånga. Sedan har du board bakom. Prova att hälla vatten på slätsidan på den enkla boarden + köra med ett ångstrykjärn på den så får du se att den pallar för mer än vad du kanske tror.

Sedan har du alltid ventilation i bastun med till- och frånluft med en rätt stor luftomsättning. Det gör att fuktbelastningen inte blir så vansinnigt stor. Momentant yes men inte långsiktigt.
 
Hej Classe Clas!

Satt och läste tråden imorse och såg egentligen ingen skillnad i förfarandet vid byggnation av yttervägg kontra mellanvägg eftersom du skrev följande

Så här kan du göra (vilket är så jag har i min bastu):
-Mot alla ytterväggar så måste du regla mellanvägg med luftspalt och isolera. I detta fall förhöjt väggliv, snedtak och tak.
-Regla ner taket till 2100 mm färdighöjd inkl. panel.
-I de mellanväggar som inte är ytterväggar tar du bort spån- eller gipsskivor, för de skivorna funkar inte i en bastu.
-Fullisolera i de mellanväggar som inte är ytterväggar. Fullisolera mellanbjälklaget under bastun om det går.Kattvinden kan du ta bort spånskivorna på, fullisolera regelverket och sedan på med board, boardremsor, läkt + panel enl. ritning.

Samma gör du med väggen mot trappen. Har jag missat något? Är det egentligen någon skillnad på yttervägg jämfört med innervägg??

Mvh
NT
 
Skillnaden är att mot en yttervägg måste du bygga en ny isolerad mellanvägg med luftspalt mot ytterväggen.

I de andra fallen använder du befintlig mellanvägg som du isolerar osv. enl ritning.

Byggsättet i övrigt mot mellanväggarna är lika.
 
Hej Classe Clas!

Ok, tack för dina snabba svar, det uppskattas!

Mvh
NT
 
Classe Clas får jag besvära dig med en till fråga (förhoppningsvis den sista i detta ämne). Det är väldigt lätt att blanda ihop detta med ytterväggar, mellanväggar, luftspalter etc.

Du skrev "Skillnaden är att mot en yttervägg måste du bygga en ny isolerad mellanvägg med luftspalt mot ytterväggen. I de andra fallen använder du befintlig mellanvägg som du isolerar osv. enl ritning. Byggsättet i övrigt mot mellanväggarna är lika."

Då undrar jag om du menar att det skall vara två luftspalter i bastuvägg mot yttervägg? Dvs en luftspalt mellan yttervägg och mellanvägg samt en luftspalt mellan bastupanel och mellanvägg?

Med andra ord skall jag ha luftspalt (läkt?) mellan glespanel och den nya isolerade mellanväggen, taket och sedan en ny luftspalt bakom bastupanelen?

Mvh
NT
 
Ja, det är så det måste bli om väljer stående panel i bastun. För liggande panel blir det enklare, då kan du följa beskrivningarna här rakt av:
http://www.byggbeskrivningar.se (Invändigt/Bastu)
 
ClasseClas skrev:
[quote author=nikkotikko link=1143019520/0#15 date=1143059190]Hej igen!

Såg följande skivor på Byggmax hemsida och undrar om du inte menade boarden som är oljehärdad? Den kostar dock inte 30 kr per skiva utan snarare 80 kr st. Den vanliga boarden (masonite) torde väl vara lika fuktkänslig som spånskivan eller?

1002 ASFALTBOARD 13 x 1200 x 2740 mm  79,95 kr  
1001 BOARD (MASONITE) 3 x 1220 x 2440 mm  34,95 kr  
1007 OLJEHÄRDAD BOARD 3,2x1220x2440 mm  79,95 kr  
1009 OSB SKIVA 11 x 1197 x 2440 mm   139,00 kr  
1003 PLYWOOD 12 x 1200 x 2440 mm  175,00 kr  

Mvh
NT
Jag använde 3mm artnr 1001 (eller vad som fanns -00 när jag byggde). I bastun har du normalt obehandlad panel som absorberar fukt och ånga. Sedan har du board bakom. Prova att hälla vatten på slätsidan på den enkla boarden + köra med ett ångstrykjärn på den så får du se att den pallar för mer än vad du kanske tror.

Sedan har du alltid ventilation i bastun med till- och frånluft med en rätt stor luftomsättning. Det gör att fuktbelastningen inte blir så vansinnigt stor. Momentant yes men inte långsiktigt.
[/quote]
Ett förtydligande. Det är inte direkt fel att välja 3.2 hård board. Snarare mer korrekt. Det kostar ju inte speciellt mkt extra.
 
Elinstalleraren skrev:
[quote author=JayJay link=1143019520/0#3 date=1143029165]Vad är det förresten för elkabel som syns i bilden? Det är inte tillåtet att dra elinstallation i taket i en bastu. Beakta även krav på värmeklassad kabel (ej PVC).
och varför skulle det inte vara tillåtet att dra ¨elinstallation¨ i taket i en bastu?
värdelöst när okunnigt folk skriver sånt här.

finns alltså inget som säger att man inte får dra rör i tak. enda otillåtna är metallrör. tillochmed tillåtet att installera belysningsarmaturer i tak. (ss436 40 00 - 703.512.2)[/quote]

ELSÄK-FS §703 anger krav för elinstallation i bastu (se nedan).
 
  • ELSK-FS.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
någon som har bilder på bastu med snetak ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.