T
Vi har precis köpt hus byggt -68 och på det huset finns en avlång balkong i trä på ovanvåningen. Nu funderar vi på att byta ut själva träräcket till ett lite snyggare räcke i metall liknande nedan bild och undrar om någon vet ungefär vad ett sådant räcke kan tänkas kosta ungefär, vi hade tänkt att inte ha glas innanför räcket?Måste man även gjuta ny balkongplatta eller funkar det att använda träplattan som finns idag?
 
  • 12050000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan rekommendera ett företag som heter Bjärke Stål, som gjort vårt balkongräcke (och altanräcke):
http://www.bjarke-stal.se/.
 
Vi har ett hus från -67 med träräck som vi ska byta ut. visst är det snyggt med liggande räcke, men vad jag har förstått är det inte godkännt med tanke på klättringsrisken. Då vi har små barn tänker vi ha ett stålräcke med smala stående pinnar i svart. Jag tror att det blir nästan liga stilfullt.
 
Jag ville ha stål, men det var ju otroligt dyrt, iaf i rostfritt.
Blev såhär istället.
 
  • normal_IMGP2355.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det var tydligen betongplatta som grund på balkongen och inte trä som jag tidigare sagt. Vi har oxå småbarn så det måste vara barnsäker.
 
T
000hello000 skrev:
Jag kan rekommendera ett företag som heter Bjärke Stål, som gjort vårt balkongräcke (och altanräcke):
[länk].
Hej! Vad kostar ett sådant här räcke ungefär per meter?
 
tinajade: Det var min sambo som skötte det där :), så jag vet tyvärr inte vad priset blev. Vårt räcke är med stål och glas. Jag tror att du kan få pris per meter utan glas om du ringer företaget och frågar.
 
jag fick offert från nån (Bjärke?) för ett par dagar sen. 20 000 för ca 8m räcke i L-form exkl glas.
 
Vi lät en lokal smed göra ett räcke till vår franska balkong, c:a 2 meter långt. Det kostade 8.000 inkl moms. Tänk på att det finns regler hur brett det får vara mellan spjälorna så att inte barnhuvuden ska kunna fastna.
 
T
fresve skrev:
Jag ville ha stål, men det var ju otroligt dyrt, iaf i rostfritt.
Blev såhär istället.
Det är lite så här vi tänkt att ha det. Vad kostade det att göra detta balkongräcke?
 
är det där staketet ok ur barnsäkerhetsperspektiv? eller finns det inga regler för sånt här så man får använda sitt eget goda/dåliga omdöme utifrån behov? om man inte räknar m att småbarn ska lattja runt på balkongen så lär det ju inte vara nåt problem
 
T
I mitt fall är det i första hand designen och priset, sen får man kolla upp vad rekommendationen säger ang barnsäkerheten, men det borde väl bara vara att sätta ribborna tättare så att ett barn inte kan vare sig krypa eller stoppa huvudet emellan. Vi använder inte vår balkong och jag förstår inte varför man överhuvudtaget byggde en balkong på vårt hus en gång i tiden. Men det var väl så på glada 60-talet.
 
jag tänkte mest på att ribborna ligger horisontellt - blir lättare att klättra över som nån skrev ovan
 
Det gick på i runda slängar 1000-1500 kr. Jag skruvade allt med rostfri skruv. Stolparna var där redan, så de slapp jag ändra på. Ribborna är gjorda av vanliga 45*45 regel. Som sedan målades.
Ur säkerhetssynpunkt:
Det är 9 cm mellan ribborna, ser inte att ngn kan komma igenom där. Stolparna är 45*95, och det "räcket" överst är oxå 45*95.
Räcket ligger på stolparna, och ribborna är alltså placerade på stolparna, vilket ger att om man försöker klättra upp på ribborna kommer en liiten persom att dra skallen i räcket om den kommer upp dit. Jag ser det som att det skall mycket till för att någon skall kunna klättra upp och trilla ner. Inte mer farligt än andra lösningar.
Det blev iaf snyggare än innan, och framför allt säkrare än den plankan jag hade under det året som jag inte hade ngt räcke.. :p När jag målade om huset så orkade jag inte måla det hemska räcket, utan slog ner det. Sedan kom det inte upp ngt nytt.

Dessutom, nu är det så att vi har inte småbarn som kan klättra förrens tidigast nästa sommar. Kommer vi udnerfund med att ungen är en klätter-apa så kommer vi sätta dit plexiglas mellan stolparna, då blir det svårt att klättra.
 
  • normal_IMGP2343.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • normal_115.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser ut som en schysst lösning med en budget som passar mig. Med ett rejält brett räcke så krävs nog att knodden är född till spindelmannen för att ta sig över...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.