Finns det kök att köpa i halvfabrikat? Är intresserad av skåpstommar, lådor, köksö, etc av hög kvalitet att kombinera med egna luckor, lådfronter och bänkskivor. Eventuella erfarenheter och prisbild är givetvis av stort intresse,
 
Jag köpte stommar, lådutdrag, hyllplan, gångjärn och dämpare från IKEA för att kombinera med luckor som ett snickeri gjorde åt mig. Skulle tro att du kan göra likadant från vilken kökstillverkare som helst men IKEA är billigast.

Du säger "av hög kvalitet" men kvaliteten är rätt likvärdig när det gäller de saker du räknar upp. Sen kan man dividera en del om eventuella skillnader...se t ex den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/koek/85247-snaeppet-baettre-aen-ikea.html

Ska man ha en kvalitet som känns avgjort mycket högre än så - stommar av massivträ t ex - så blir det nog att beställa från ett snickeri.

Gör du inte det, utan köper standardstommar, blir det i a f inte särskilt dyrt eftersom stommar och dylikt generellt är mycket billigare än t ex luckor och bänkskivor. 11 000 kostade det jag köpte på IKEA, i o f s till ett kök som inte är så stort för att vara ett nutida villakök...men säg 20 000 så har du de omnämnda prylarna till ett rejält stort kök.

Du nämner köksö. Det sätter väl de flesta ihop av vanliga bänkskåpstommar eller hade du tänkt dig något annat?

Du säger "egna luckor, lådfronter och bänkskivor"...har du tänkt tillverka själv? Låta någon tillverka åt dig?
 
Tack för tips och länk! Skall läsa och begrunda. Tittar just nu på alla kombinationer av standard, självbyggt, och snickerifabrikspecial för att få en känsla av vad det handlar om. Vore kul att få anledning att köpa en riktig snickerimaskin :D ..men det finns mycket annat som skall byggas oxo..
 
Själv håller jag på med svärföräldrarnas kök. Fixar stommar tandemlådor och dyligt från ikea. Luckor, fronter, lister, bänkskivor m.m från lokal tillverkare av köksluckor. Grejerna från ikea kommer att gå 14 500 kronor. Ganska stort kök men dock inte köksö.

så visst kan man säga att det är kök i halvfabrikat. Stommar i platta paket och luckor m.m till dörren. Vill montera och fixa allt själva som en kul och intressant grej.

//J
 
Gjorde exakt samma som jizzo, jag har en tråd här där du kan se hur det blev. Gick väldigt smidigt, IKEA är bra att ha i närheten och mäta på allt. Se bara upp så att IKEA inte tex ändrar mått på sakerna helt plötsligt (i mitt fall bänkskivorna)
:)
Lycka till!
 
Återigen tack för tipsen! När jag bodde i New Jersey och Virginia i USA fanns det IKEA runt knuten (well, sort of), men här på Gotland är det värre..:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.