Jag upptäckte ett antal upphöjningar på flera olika ställen i mitt golv som göts för cirka två månader sedan. Det ser ut som det är EPS-cement som kommer upp i små "bubblor". Se bilderna nedan. Antar att jag kan slipa ned dem och spackla över. Men vad beror det på? Har gubbar som gjutit golvet gjort något fel? Och vad händer om det fortsätter att komma upp efter att jag har lagt tätskikt och klinkers?
 
  • P1030134.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030136.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030138.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa "bubblor" är epskulor som legat löst uppe på eps'en innan flytspacklingen. Jag brukar alltid dammsuga underlaget innan för att undvika detta fenomen. Det lär inte kommer inte upp fler. Det är som du säger bara att skrapa bort och ev. spackla över.
//Paul
 
Tack för svaret. Det låter rimligt. Jag har en tvättmaskin som har stått på golvet och centrifugerat. Hela golvet vibrerar då och man kan ju tänka sig att det här "eps-kulor" drivs upp av detta.
 
Radbandet skrev:
Tack för svaret. Det låter rimligt. Jag har en tvättmaskin som har stått på golvet och centrifugerat. Hela golvet vibrerar då och man kan ju tänka sig att det här "eps-kulor" drivs upp av detta.
Det är väl inte sannolikt att eps'en flyter upp EFTER flytspacklet härdat? Eller missuppfattar jag nåt?

//Marcus
 
Det är väl inte sannolikt att eps'en flyter upp EFTER flytspacklet härdat? Eller missuppfattar jag nåt?

//Marcus
Nej, det är möjligt. Det var min egen amatörmässiga gissning. Jag har dock märkt att spacklet inte är direkt stenhårt. Det blev lite fördjupning när jag tappade en bräda på golvet. Ska det va på det sättet?
 
Undrar om dom har spacklat ordentligt tjockt.
EPS skall spacklas betydligt mer än vanligt värmegolv på gips eller liknande.
 
Radbandet skrev:
Nej, det är möjligt. Det var min egen amatörmässiga gissning. Jag har dock märkt att spacklet inte är direkt stenhårt. Det blev lite fördjupning när jag tappade en bräda på golvet. Ska det va på det sättet?
Jag har spacklat så tunnt det går och tappat hammare och ännu tyngre saker utan ett märke, så min spontana gissning är: nej, det ska inte vara så... Men däremot så var det vissa ställen där jag skrapade bort spacklet från eps'en (gjutskägg) och där skulle din beskrivning passa in.. men då är det ju i princip inget spackel alls och så är det väl inte i ditt fall?? - Prova att gröpa ur ett litet hål annars så ser du väl hur tjockt det är?

MVH: Marcus

Edit: OM det är så att eps'en skjuter igenom härdat spackel så skulle jag slå en signal till dem som gjort jobbet.. om eps'en kommer igenom så är det knappast stabilt nog för klinker (om du nu skulle sätta det).
 
Tack avendere. Jag har nu filat av alla uppbuktningar i golvet och ska se om det kommer upp något mer. Blev lite osäker på om det har kommit upp eller om de har funnits där hela tiden. Tänkte lägga klinkers nästa helg. Är det något problem att lägga fix/tätskikt direkt på eps-cement på de ställen där jag har slipat av utbuktningarna?
 
Radbandet skrev:
Tack avendere. Jag har nu filat av alla uppbuktningar i golvet och ska se om det kommer upp något mer. Blev lite osäker på om det har kommit upp eller om de har funnits där hela tiden. Tänkte lägga klinkers nästa helg. Är det något problem att lägga fix/tätskikt direkt på eps-cement på de ställen där jag har slipat av utbuktningarna?
Min amatörmässiga gissning är nej, tror inte att det skulle göra så mycket, förutsatt att ytan är stabil nog.. men detta skall du såklart kolla med någon insatt innan du kör på.. kan hända att tätskiktet inte får fäste eller rör sig så mycket på de ställen som eps'en skjuter igenom att det spricker..

MVH: Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.