Hej på er!

Sitter och läser olika trådar här på forumet ang att jag funderar på att bygga eget!

Fastnade här och tänkte slänga ut lite frågor!

min sambo och jag har 19400 och 23800 i mån brutto och barnbidrag på 2000kr
vi har inga andra lån eller avbetalningar och är ekonomiska och inga dyra personer i drift eller liknande.

Vi har var´t på banken och fått en kalkyl med ett lån på 1.8 med räntorna till 4.84-4.64-5.50 på dessa tre uppdelade lån är det rimligt ?
Vi kan inte gå in med några egna pengar själva i nuläget ,eftersom vi betalade bilen kont för ett tag sen, men vart väldigt intresserade av att bygga eget till nästa år!
Möjligt kan vi kanske få lite bättre ränta på nån annan bank eller när vi går tillbaka nästa gång!

kan man få ett ugglan hus classic till ett pris runt 1,8-2,0 milj?
Vi kan måla tapesera snickra själva(släkten) för att möjligt hålla kostnader nere!

Kom gärna med synpunkter ang ekonomin eller dyl
 
Är inte riktigt säker på hur du menar. Är önskan att "hela kalaset" ska kosta 2 miljoner eller enbart huset? Eftersom du skriver att kalkylen från banken är beräknad på 1,8 befarar jag att du menar totalkostnad, dvs hus med tomt och de övriga avgifter som tillkommer. Mig veterligen så kostar ugglan classic 121 c:a 1,8 milj och ugglan classic 159 över 2 milj, så jag har svårt att se hur ni ska få ihop det till en totalkostnad på 2 milj.

Exempel på kostnader som tillkommer utöver huset:
  • Tomten
  • Lagfart 1,5% av tomtkostnaden
  • Pantbrev 2% av lånebehovet c:a 40 000:-
  • Bygglov c:a 5 000:-
  • Anslutning vatten c:a 95 000:-
  • Anslutning el c:a 20 000:-
  • Anslutningtelefon c:a 10 000:-
  • Anläggning av trädgård c:a 70 000:-

//Impossible
 
Vi håller på att bygga ett Ugglan Variant 159, vet inte hur mycket det skiljer i pris mellan classic och de "nya" ugglanhusen men våran totalkalkyl inkl. allt ligger på ungefär 2.9, och då kostar själva tomten inkl V/A-anslutning 350. Jag har väldigt svårt att se hur det ska gå ihop tyvärr.
 
Räntesatserna du har fått är inte världens bästa, men å andra sidan så är det en kalkyl och till det duger de bra.

Vad gäller nybyggda hus så är det svårt att få till dem för det pris du har som tak.

I slutänden handlar det om vad tomten kostar, hur tomten ser ut så att markberedningen blir billig, och hur mycket ni kan göra själva.

Mina erfarenheter är att har man barn så hinner man inte med att göra så mycket själv. Är man utan barn kan man utan vidare jobba 12-16 timmar/dag och leva på gatukökets menyer under en månad eller två medans man jobbar mot sitt mål, men med dem går det inte.

Även om släkten hjälper till så skall man överskatta vad man sparar på det. Att bjuda på mat till gratisarbetande släktingar är inte heller billigt, och det tar mycket tid...

Ett gott råd är att du synar kalkylerna noga, tar hjälp av andra som byggt hus för att synliggöra de dolda kostnaderna och så har du lite luft i siffrorna så att det i slutändan förhoppningsvis blir en positiv överraskning istället för en iskallt bakslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.