Hoppas först detta är rätt ställe, om inte annat hoppas jag på överseende, eller att ngn mod flyttar tråden!

Håller på att dona lite ute i sommarstugan.
Ska sätta upp en "löplina" i trädgården till våran hund.

Detta kräver att 2st stolpar, på ca 2-2.5m ställs upp i vardera ände.

Dessa stolpar behöver gjutas fast. O dom behöver sitta rejält.

Det är inte tal om ngn grizzlybjörn som ska sättas fast, så jag oroar mig inte för att stolpen ska slitas upp direkt ;P

Men däremot så är risken överhängande att stoplen kommer börja "glappa" efter en tid pga belastningen. Dvs att den kommer gunga i sidled mer o mer.

Hur ska man gjuta grunden till denna, för bäst stabilitet på sikt?
Vill undvika att det börjar ge med sig och bli glappt redan första året.

Ska man gräva ett hål o gjuta direkt o slänga i armering, ska man köpa färdiggjutna plintar etc...

Hur stort och djupt behövs?

Hoppas på svar!

/Tobbe
 
Hej

En 300:- jorborr från jula.se sen så gör du en tre eller fyrbent plint vetja.

http://www.geocities.com/skurupsborren/plintgjutning.html

vad det gäller armering så brukar jag kapa till längre än vad hålet är och sedan spika ned den i jorden längst ned i hålet så den står centrerat av sig själv.
Med en fyrbent plint enligt bild så är det bra att svetsa/ alt. najja ihop dom fyra järnen i toppen ordentligt innan gjutning. eventuellt ett femte ben rakt ned i plinten som du gjuter ned ett galvat vattenrör rätt längd som blir din stolpe.
 
ppalm skrev:
[länk]

.
Intressant metod!

Men det de skriver i kommentaren stämmer dåligt:
"Genom att betongen överallt vilar mot jord som inte är efterfylld eller
rörd påverkas plinten inte av tjäle. "

Detta är inte sant. Möjligen kan man tänka sig att de fyra benen håller kvar plinten
bättre än traditionella plintar vid tjälningsrörelser?
 
ppalm skrev:
vad det gäller armering så brukar jag kapa till längre än vad hålet är och sedan spika ned den i jorden längst ned i hålet så den står centrerat av sig själv.
Vad jag hört så är detta inte lämpligt eftersom armeringen rostar då!
 
själv skulle jag slagit ner ett 1200mm rör i var ände och trätt på en stolpe ovanpå.
Sitter som berget rör sig sällan, ser snyggt ut m.m.

Denna metod används när man ska montera stängsel bl.a.
Skulle marken enbart bestå av sand ner till en meters djup skulle självklart inte denna metod vara av intresse.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.