EKLK har också en metallfolie med biledare innanför den yttre manteln. Tanken är just att åverkan på kabeln genom slag eller hugg pga av att man flyttar runt nåt föremål tex inte skall leda till att man inte får nånting strömförande som spretar ut. Inte för att skyddet är perfekt men ändå. Vill man vara nästan hundra så är det 'gnagarsäkra' rör som gäller.
 
EKLK är kabel för mer slitage tex industri eller förläggning i mark osv.
EKK är en kabel som går bra i de flesta utrymmen. (Ej i mark.) Dock inte lika lätt att få fin.
EKRK benämns ibland kulo. Bostadsinstallation, ej våta utrymmen.
Våta utrymmen är i min värld rum med golvbrunn. En toalett med endast handfat (ej golvbrunn) är ej ett vått utrymme. Men mycket är upp till installatören idag. Det ska vara en "säker" anläggning.
 
Det finns en rätt tydlig klacificering för hur ett utrymme skall betraktas map fukt. Kommer inte ihåg exakt men bla tittar man på kondensbildning, kondens som droppar, spoling med slang etc. Jag kan tänka mej många utrymmen med golvbrunn som inte är ett vått utrymme. Tex så kan man sätta in en golvbrunn på en toalett för att undvika att det blir översvämmning om någon lämmnar en kran på. Det finns vanliga kök som har golvbrunn under diskbänken osv.
 
Kan säga direkt att jag aldrig sett ett kök med golbrunn.. Grovkök har jag möjligen sett det på och där skulle inte jag välja kulo.. Jag har satt som regel (och jag vet att många med mig gjort det) att alltid välja bort kulo vid rum med golvbrunn. För du ska inte tro att en lekman ska förstå att han då inte får skruva på ett spolmunstycke på vattenkranen och spola av rumpan på en bebis i hon tex utan att byta kablar i utrymmet.
Jag kan inte föreskrifterna till 100%, men jag skulle bli mycket förvånad om det står att det är ok med EKRK i rum med golvbrunn. Gör det det får du gärna länka..
 
Räv3n skrev:
EKLK är kabel för mer slitage tex industri eller förläggning i mark osv.
EKK är en kabel som går bra i de flesta utrymmen. (Ej i mark.) Dock inte lika lätt att få fin.
EKRK benämns ibland kulo. Bostadsinstallation, ej våta utrymmen.
Våta utrymmen är i min värld rum med golvbrunn. En toalett med endast handfat (ej golvbrunn) är ej ett vått utrymme. Men mycket är upp till installatören idag. Det ska vara en "säker" anläggning.
Så EKK är helt ok att ha i både garage och pannrum?

En till fråga, vad är skillnaden mellan EKK och EKK Light?
 
Knecke skrev:
...En till fråga, vad är skillnaden mellan EKK och EKK Light?
EKK Light klarar solljus och är UV-stabil.
 
EKK är ok att ha i pannrum och garage, ja!
 
Räv3n skrev:
EKK är ok att ha i pannrum och garage, ja!
Och vilken är lättast att dra och klamra ? EKK eller EKLK?
 
eklk är lättast
 
Ekk används knappast i dag utan man använder nästan uteslutande EKK Light
 
elmont skrev:
Ekk används knappast i dag utan man använder nästan uteslutande EKK Light
Ja det stämmer, men man säger ju i fackspråk bara EKK när man pratar om den.. Det är ungefär som att berätta att bilen man kör är bensin eller disel. Men rätt ska ju vara rätt.. EKK light är väl det som gäller.

EKLK är lättare att spika eftersom den är stelare pga manteln.
EKK-light kan bli att se ut som en orm om man inte sätter klammorna rätt så tätt..
EKRK är lättast att spika, men har begränsade möjligheter..
 
Räv3n skrev:
Kan säga direkt att jag aldrig sett ett kök med golbrunn..
Och därför finns det inte? ;)

Grovkök har jag möjligen sett det på och där skulle inte jag välja kulo.. Jag har satt som regel (och jag vet att många med mig gjort det) att alltid välja bort kulo vid rum med golvbrunn. För du ska inte tro att en lekman ska förstå att han då inte får skruva på ett spolmunstycke på vattenkranen och spola av rumpan på en bebis i hon tex utan att byta kablar i utrymmet.
Jag kan inte föreskrifterna till 100%, men jag skulle bli mycket förvånad om det står att det är ok med EKRK i rum med golvbrunn. Gör det det får du gärna länka..
Elinstallationsreglerna gör inte bedömningen av typ av utrymme utifrån hur det ser ut utan hur det används och kan komma att användas. Dvs förekomsten av golvbrunn innebär inte automatiskt att det är ett fuktigt eller vått utrymme. Om man kollar vad som anges som exempel på torra, icke brandfarliga utrymmen i SS436 40 00 så hittar man:

- bostadsrum, bostadskök, kontorsrum, toalettrum och omklädningsrum.

- klädtvättrum där tvättproceduren huvudsakligen sker i slutna kärl samt grovkök i bostäder där materielen inte utsätts för översköljning med vatten.

- utrymmen enligt ovan i fritidshus.

- torra vindar och källare.

- butiker och därmed jämförliga lagerrum.

- vissa hantverks och industrilokaler.

Om det sedan finns en golvbrunn där ändrar inget utan det är först om utrymmet kommer att utsättas för kondens eller vattenspolning vid normal användning som är avgörande. Försäkringsbranchen har dock en annan bedömning när det gäller golvbrunnar med det är av helt andra skäl än elsäkrheten.


Fuktiga utrymmen är i princip ett utrymme där det bildas kondens och ett vått utrymme där det bildas droppande vatten, eller materielen utsätts för spolning vid normal användning. I dessa utrymmen är EKRK inte tillåten.

Sen det där med babyn och slangen. Det är bara ett fånigt påstående. Anledningen till detta är att slangen är inte ditsatt för att man med avsikt skall spola väggar och tak. Enligt ditt resonemang skulle ett bostadskök förvandlas till ett icke tort utrymme om man monterar en kran med inbyggt spolslangsmunstycke. Dessutom skulle alla badrum med duschslang automatiskt kräva materiel i IPX5 eftersom man kan spola vatten överallt i badrummet med den. Normal användning är det som styr.
 
Mikael_L
I fläktrum är det vanligt att man sätter en golvbrunn, men en sk fläktrumsbrunn, som saknar konventionellt vattenlås. Den brunnen har (det finns kanske olika lösningar...) en fjäderbelastad kula istället, för i fläktrummet skulle det annars stinka avlopp hela tiden då vattenlåset torkar upp rätt snabbt. Men golvbrunnen vill dom ha utifall ett läckage i värmebatteriet skulle uppstå.

Detta är väl ett bra exempel på ett utrymme som vid normal användning är torrt, men ändå har en golvbrunn. Vill det sig väl så kommer det inte att rinna något vatten där på 100år.

Nu används iofs knappast EKRK där ändå... :surprised:
Men uttag och strömställare kan nog ha rätt enkel IP-klass iaf.
 
jag håller inte med riktigt om att ett fläktrum är torrt. när jag jobbade med ventilation på en industri så var det en sommar med väldigt hög luftfuktighet vilket gjorde att tilluften som kyldes ner avgav mängder med vatten. jag var tvungen att i stort sett varje dag slå av ventilationen och dränera ut vattnet. det extremaste var en anläggning där det blev 2-3 dm vatten vid kylbatteriet. när jag slog av den och öppnade luckan så var det bara att springa undan för att inte bli helt nerblött! sen så brukar det finnas kran med möjlighet att sätta på slang. i ett annat ventrum så blev det så mycket vatten bakom/under anläggningen att det rann ner till kontoren under. jag brukar spola av golvet i tvättstugan med slang- räknas det ändå som torrt?
 
Mikael_L
pellefant skrev:
jag håller inte med riktigt om att ett fläktrum är torrt. när jag jobbade med ventilation på en industri så var det en sommar med väldigt hög luftfuktighet vilket gjorde att tilluften som kyldes ner avgav mängder med vatten. jag var tvungen att i stort sett varje dag slå av ventilationen och dränera ut vattnet. det extremaste var en anläggning där det blev 2-3 dm vatten vid kylbatteriet. när jag slog av den och öppnade luckan så var det bara att springa undan för att inte bli helt nerblött!
Ahhh, så har det inte varit i de ( fåtal! ) fläktrum jag varit i.

Undrar hur man bedömer det då, som elektriker.

Om jobbet utförs under vintern i det fläktrummet du beskriver, så kanske det verkar vara snustorrt.
Likaså i TS pannrum, kommer elektrikern att bedöma rummets fuktighetsrisk utifrån hur det är just den dagen han jobbar där? Jag antar att det blir så ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.