Vi ska bygga ett 1-planshus med Myresjöhus på 134 kvm med golvvärme. För att värma upp detta har vi valt FLVP(Nibe Fighter 360P) och känner oss nu lite osäkra på om varmvattnet kommer att räcka till ett hörnbadkar.

Hur har ni andra gjort, har ni köpt till en extra varmvattenberedare eller tar ni smällen att varmvattnet kan ta slut ibland. Tittar jag på specifikationerna på badkaret och värmepumpen ser jag att det blir ca 10 liter varmvatten kvar i beredaren, det blir med andra ord ingen lång-dusch efter badet..

Badkaret kanske kommer att användas ett par gånger i veckan.

Tacksam för förslag,
/Magnus
 
gissar att varmvatten beredaren rymmar 160 liter & att varmvatten tempen går att värma upp till 65 grader elektriskt. deta borde bli 250-300 liter badvatten. hur stort badkar har du? man har ju inte atten ända upp + att den/dom som badar ersäter några lite vatten
 
Varmvattenberedaren rymmer 170 liter, tyvärr kan jag inte se vilken temperatur vattnet håller. Den sk. badvolymen i badkaret är 160 liter och totalt rymms 230 liter.
 
Du behöver en större beredare. Räkna med ca 7-8 kWh för att värma upp vattnet i badkaret (om det är ca 300 liter). Det tar 3-4 timmar för värmepumpen att värma upp den mängden utan el-patron. Niben räcker inte effektmässigt långt då det är kallt ute men på sommaren är det inga problem.
 
Beställ värmare till badet. För även om FLVP skulle kunna ge varmt nog att bada så vill du kanske ta en dusch efter badet, eller?

Då måste du bada läääänge så att det är varmt nog efter badet.
 
Installera en acktank 500 L som värms av Nibe´n så får du tillräckligt med varmvatten, välj gärna en acktank med vv-slinga och låt inkommande kallvatten passera slingan innan den kommer in i Nibe´n. Med acktank inkopplad så minskar antal stopp/start vilket är bra för livslängden.
 
e´n 360p är så klen så den kommer att andvända sin elpatron om den måste värme hus & varmvatten, så att kopla in en en beredare blir lika kostsamt i uppvärmning, men billigare i instalation & jag tror att du kan få elpatronen att topp värma dina 170 liter = du klarar dig på din pump (den går ju ändå mät som el än då, det lilla den gör via värmepumpen, vlir til dåligt cop så dubehöver inte gråta för att du kör på el, gör ju lixom marginell skilnad)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.