Hejsan.
Jag har köpt ett hus som förra ägaren hade bytt elementen i från vanliga el radiatorer till oljefyllda element.
Men dom hade dock inte bytt ut elkablarna till dom, så nu när jag renoverar varje rum så byter jag ut dom gamla elkablarna och sätter in nya ledningar i stället.
Upptäckte dock att dom har kört med 2 Fas system någon som vet varför?
Och så har dom behållt de gamla termostaterna på väggen.
De nya elementen är av märke LVI.
Tacksam för all hjälp.
Johan
 
Är elementspänningen 380 eller 400 volt så är det rätt, plocka bort termostaterna på väggen och använd dom som sitter på elementet. Nästan alla nya element man sätter upp är för 400 volt.
 
Tvåfasmatning ger 400V huvudspänning, mellan nolla och fas är det endast 230V. Det gör att mer effekt kan överföras med samma ström och ledararea. Kopplar man elementet mellan två faser får man ut 4000W av 10A, mellan fas och nolla blir det 2300W. Det gäller dock att se till att elementen är gjorda för 400V matning, kopplar man in ett 230V element mellan två faser tredubblas effekten. Kopplas tex ett 1000W element avsett för 230V mellan två faser ökar effekten till 3000W, strömmen ökar från 4,35A till 7,7A så säkringen håller, men elementet "brinner upp" (troligen finns iofs ngt överhettningsskydd men risken är stor att man antingen förstör elementet eller tänder eld på huset....).

Summa summarum, med 1,5mm2 ledare (tex FK, EKK eller EKLK) klarar du roten ur tre (1,7) gånger högre effekt om du har installationen gjord för tvåfasmatning av radiatorerna.
 
Anledningen till att man väljer 400V element är att fördela belastningen på faserna. Det är enklare att få det bra med 2-faser. Man delar mer på effekten..
Termostat på väggen är väl inte fel direkt. Det är ju ganska bekvämt om man åker bort att bara ställa om på ett ställe istället för på flera.. (om man nu bara har en termostat) Det kan ju vara dåligt med iofs om man vill höja värmen i ngt rum..
Annars är den ju bara att koppla förbi..
 
Tack för alla svar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.