Sitter nu i planerna att dra in telefon i mitt nybygge. Jag har rör i marken från teleskåp till hus men ingen kabel. Efter kontakt med olika telebolag har jag fått fram att det kostar 7000kr om jag inte har kabel i marken och 650kr om jag har, så jag undrar om någon kan svara på vad jag ska ha för kabel i rören, har fastnat i kabelträsket och kommer ingenvart med att fråga telebolagen för dom vill självklart att jag betalar 7000kr
 
an_carlsson skrev:
Sitter nu i planerna att dra in telefon i mitt nybygge. Jag har rör i marken från teleskåp till hus men ingen kabel. Efter kontakt med olika telebolag har jag fått fram att det kostar 7000kr om jag inte har kabel i marken och 650kr om jag har, så jag undrar om någon kan svara på vad jag ska ha för kabel i rören, har fastnat i kabelträsket och kommer ingenvart med att fråga telebolagen för dom vill självklart att jag betalar 7000kr
Spelar ingen roll om du lägger kabel själv eller inte, 7000kr är det minsta priset för installation vid nybygge.
 
Trodde också det men min granne hade telefonkabel indragen och då kostade det 650kr via glocalnet så jag tänkte köra på samma sak
 
Någon (Telia/Skanova) måste ju ansluta kabeln i teleskåpet. Det är det som kostar. Sedan är du fri att välja vilken telefonileverantör du vill men kabeln måste dit först.
 
Jag ska lägga kabeln själv, sen med rätt kontakter kan jag få koppling i skåp och hus utan att kontakta telia, men som sagt jag vet inte vad jag ska ha för kabel
 
Då kan säkert kontakten även tala om vilken kabel du ska använda och i huset kan vilken som helst koppla in kabeln det är svårt att inte göra rätt om man bara har den minsta koll.
 
Hej!
an_carlsson, jag ringde nyss till glocalnet och de sa att de inte har möjlighet att sätta in telefonjack i en nybyggnation, t.o.m hänvisar mig till telia:(:(
 
qassim skrev:
Hej!
an_carlsson, jag ringde nyss till glocalnet och de sa att de inte har möjlighet att sätta in telefonjack i en nybyggnation, t.o.m hänvisar mig till telia:(:(
jag har alla jack i huset det enda jag saknar i är ledning in i huset, när jag pratade med dom sa de att det inte var några problem att få igån abonemanget om jag kunde fixa ledningen själv
 
jag har på var och ett rum en telefonjack som standard enl el-ritning som jag har fått från Lbhus. Om de menar det så har jag inga problem. Men är det inte första telefonjack som de menar? eller...
 
qassim skrev:
jag har på var och ett rum en telefonjack som standard enl el-ritning som jag har fått från Lbhus. Om de menar det så har jag inga problem. Men är det inte första telefonjack som de menar? eller...
Nej, eftersom kabeln är lagd själv så har väl någon tomte på Glocalnet trodde att det var en befintlig anslutning och då kopplat in för en mycket lägre summa än överenskommelsen gäller.

För nya anslutningar gäller minst 7000kr, jag förstår att i vissa situationer är den summan lite absurd, men det är enligt reglering av PTS som har tvingat Telia att sätta dom här priserna. Och då ska folk veta att ingen vinst tas ut vid installation av koppar då priserna är reglerade stenhårt.
 
Det stämmer väl inte riktigt?
PTS har att se till att lagstiftningen följs och det är lagen om elektronisk kommunikation som styr och när den infördes försvann kravet på telia att alltid ansluta en ny kund till ett fast pris. Tidigare suventionerades nya anslutningar med månadsavgiften.

PTS granskade kostnaderna för det som ska täckas av den fasta avgiften och fanna att Telia tog ut mindre än vad man hadde rätt till i förhållande till de faktiska kostnaderna. PTS ansåg att en höjning med 25 kr/månad var rimlig eller att man upphörde med solidaritesmodellen för anslutningar. Telia valde då själva att ta ut faktisk kostnad för nyanslutningar. Bedömmningen var att man hadde förlorat alltför många kunder om man hadde höjt månadsavgiften

Edit: förtydligade en del
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.