Hej alla!

Fick en liten kalldusch idag när jag började undersöka hur bänkskivorna i köket är monterade.
Med skruvdragaren i handen upptäckte jag att bänkskivan inte har en enda skruv utan är limmad :(

Det där kommer ju aldrig att gå att bryta bort utan att man gör mos av skåpen.
Vi hade tänkt oss att göra en lite snabb uppdatering av det gamla köket genom att byta bänkskivor och kakel samt måla om.
Tanken var att få ett ganska stort lyft med relativt liten insats ekonomiskt och arbetsmässigt.
Nu ser det helt plötsligt ut att kosta både mer tid och pengar (att man aldrig har tur med såna här grejer).

OK, min första idé var att ta en överhandsfräs och fräsa ner skivan rakt ovanför alla skåpsstommar.
Det skulle ju funka i framkanterna, sidorna och ovanför skåpens sidoväggar.
Sämre skulle det vara inne vid väggen, dit inte överhandsfräsen skulle komma åt.

Längst in mot väggen skulle man kanske kunna ta med en sån där "Fein Multimaster" som man kan såga rakt fram med, om ni förstår hur jag menar.

Gjorde en liten sökning och hittade ett annat förslag i den här tråden:
http://forum.byggahus.se/koek/9058-ta-bort-limmad-baenkskiva.html

Där föreslås sågning med sticksåg och sedan stämjärn.
Det kanske är en mycket bättre metod.

OK, fram med era bästa tips, idéer och erfarenheter om hur man gör detta bäst.
Jag behöver lite hjälp med den här grejen.

Tackar på förhand!

Info:
Köket är et U-kök.
Finns kanske 15-20 limmade skarvar mellan bänkskiva och stommar som måste fräsas, stämmas eller sågas.
Skivan är en laminat (spånskiva) från mitten av 80-talet.
 
Kan ju såga ur med sticksågen precis invid stående skivkant sen tar du och sågar bort "uppsticket" med samma såg. Enklast görs detta med mothåll/skena så att snittet blir rakt. Funkar kanske inte så bra invid vägg.
 
Skulle ta en muktimaster och en sänksåg/sticksåg. Först ville jag såga ut runt alla skåpen och sen skära limen med multimasteren. Det lär bli mycket enklare om du bara har lite "listor" kvar från bänkskivan på skåpen, istället för att brottas med hela skivan på en gång.
 
  • Gilla
Bettyboop108
  • Laddar…
Det finns ju även en billigare variant av Fein multimaster. Bosch har gjort en grön version.
 
Jag rev bort min limmade laminatskiva för hand, med hjälp av lite svordommar och en kofot. :)
När jag tog tag i den och lyfte så släppte laminatet från skivan där det var limmat i stommarna på undersidan.
Sen tog jag en kniv och skrapade bort resterna.
 
  • Gilla
kiamoh
  • Laddar…
Oj, här har det tickat in lite förslag.
Har styrt med lite andra projekt under dagen, bl a en tur till ByggOle där en Fein Multimaster inhandlades på sambons inrådan :)
De hade kampanj på den och jag fick ge 1595:-. Hoppas att det var ett vettigt pris.
Har bara hunnit testköra lite men jag tror att den kan funka tillsammans med lite sticksåg, fräs, kofot och förståss; svordommar, massor av svordommar :)

Ingen verkar ha "hakat på" min idé om fräsning. Har den fortfarande den i tankarna eftersom den också skulle medföra en jättebra anledning att uppdatera min gamla trasiga 400:- fräs till något mer stabilt. Tänk om den kunde gå på en sån där skena också ...

Nåväl! Fler idéer mottages tacksamt.
 
Jag fick bort mina fastlimmade bänkskivor med en del våld. Nämligen genom att med en hammare och en brädbit, underifrån banka loss skivorna. Brädbiten, som jag flyttade runt, höll jag tätt intill stommarnas olika insidor.

Stommarna höll dessbättre för den ganska stora påfrestningen. Vis av skadan kommer jag att i stället skruva fast de nya bänkskivorna.
 
  • Gilla
Bettyboop108
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.