Även Telia kör med radiolänk på vissa av sina basstationer även om det är mindre vanligt. Gäller mest glesbyggdsmaster osv
 
27kkr kostade det här i Sundbyberg. Jag tvekade inte en millisekund, bort med sunk-adsl-upp-till-24.
Vad har du för alternativ i övrigt? Har du kollat om du har täckning från Nordisk Mobiltelefon? ( www.nmt.net ) funkar väl bra om man bara vill ha basfunktionen.
 
Vad är billigt eller dyrt? Om vi betalar 30-50" kronor för en fiberanslutning kan det tyckas mycket, men den är trots allt en investering som har ett värde utifrån vad vi känner till idag. Men vi eller åtminstone några av oss köper en ny bil och där blåser 30-50" iväg när den lämnar bilförsäljaren utan att vi blinkar. Ny teknik och nya tjänster där man inte får "burken" i ett paket som kan packas upp får en tendens att uppfattas som dyrt. Det är mycket pengar att lyfta iväg 30-50" i ett svep för enbart en fiberaccess om man bara ska läsa sina mail och läsa dagstidningen. Jag har köpt en hel del via internet och säkert sparat 15-20" kronor under de senaste 5 åren så för mig har ADSL varit en besparing.
 
AndersS skrev:
Vad är billigt eller dyrt? Om vi betalar 30-50" kronor för en fiberanslutning kan det tyckas mycket, men den är trots allt en investering som har ett värde utifrån vad vi känner till idag. Men vi eller åtminstone några av oss köper en ny bil och där blåser 30-50" iväg när den lämnar bilförsäljaren utan att vi blinkar. Ny teknik och nya tjänster där man inte får "burken" i ett paket som kan packas upp får en tendens att uppfattas som dyrt. Det är mycket pengar att lyfta iväg 30-50" i ett svep för enbart en fiberaccess om man bara ska läsa sina mail och läsa dagstidningen. Jag har köpt en hel del via internet och säkert sparat 15-20" kronor under de senaste 5 åren så för mig har ADSL varit en besparing.
Jag tror att "dyrt-diskussionen" har två sidor.

Det ena sidan är "dyrt jämfört med det jag har idag". Om man är nöjd med surf via 8mbit ADSL (eller vad det nu är) så är förstås 25k pengar väldigt mycket. Vad det är värt att få tillgång till ett avsevärt större utbud av konkurrensutsatta tjänster (inte bara Internet/TV/Telefoni) det måste vara upp till var och en att avgöra. Alla är vi olika med olika intressen. Valfrihet, brett tjänsteutbud, korta bindningstider kostar lite pengar.

Den andra sidan av "dyrt" är för mig "dyrt jämfört med vad det kostar på andra ställen att fiberansluta ett område med hus". Eftersom jag själv driver ett lite större (men inte jättestort) fiber-from-the-home-projekt sedan ett halvår har jag skaffat mig viss inblick i detta och baserat på det påstår jag att 32k är mer än man ska behöva betala.
 
Någon som dragit fiber ut i urskogen och hur långt? I så fall vad fick ni betala?
 
mats_o skrev:
Även Telia kör med radiolänk på vissa av sina basstationer även om det är mindre vanligt. Gäller mest glesbyggdsmaster osv
Det är sant, men det sälj inte heller något Bredband på dessa noder.
 
LinaoMarkus skrev:
Fiberlösningen här går loss på 32000:- och det jag undrar är; på hur lång sikt ska man se den investeringen? Eller eg. när kommer trådlöst internet som kan konkurrera, dvs. bära även TV och tele?

Har flyttat in i ett nybyggt hus som nu är förbundet med omvärlden endast med NMT och GSM. Turbo3G når inte hit.
Tja, du har säkert redan idag tillgång till just trådlös TV via Terracom och telefon, tom digital, så det kan väl redan "konkurrera". :)

Frågan är snarast vad det kommer att komma för nya tjänster som kan bli intressanta. Som andra redan har påpekat så kommer trådlöst "aldrig" att kunna konkurrera dvs fysiken sätter hårda gränser för vilken bandbredd man kan få givet ett visst spektrum. Vi blir dessutom allt bättre på att utnyttja det, dvs vi är redan ganska nära Shannon-gränsen, så vänta inga storverk där. Vad 3G/HSDPA (aka "Turbo 3G") LTE osv gör är främst att göra användningen av spektrat mer flexibel, dvs du kan få högre bandbredd om du har bättre signal/brus, dvs står närmare basstationen. Men det är inget magiskt med det här; det går fortfarande inte att trolla fram mer bandbredd än vad naturen tillåter. Sedan är etern en begränsad delad resurs. Så även om vi lägger ner all annan användning av etern och bara kör trådlöst internet så blir det ändå inte så mycket över för var och en. Med fiber är det annorlunda; då får varje ändpunkt hela mediet för sig själv, och vi kan alltså rulla ut en helt ny eter för varje användare. Det är bla det här som gjort att kommunikationssatelliterna är på deken, de har konkurrerats ut av fiberkabel istället. Så just där fick trådlöst stryka på foten för fiber.(Obs, det föregående är starkt förenklat, men jag antog att ingen var särskilt intresserad av ekvationerna).

Men till den intressantare frågan om hur en fiber hem står sig som investering. Vad det gäller tekniken som sådan så är en fiber extremt ovanlig i att den har och kommer att stå sig mycket länge; flera decennier. Lasrarna/dioderna i ändarna kommer att behöva uppgraderas med jämna mellanrum, men själva fibern (alltså ett par med singlemod glasfiber) kan klara av tiotals terrabit särskilt som avståndet bara är någon enstaka kilometer redan idag (men ändpunkterna blir lite dyra. :) Så en mer framtidssäker teknik får man leta efter, fibern kommer alltså fortfarande att ha ett värde om 20-30-40 år eller så när huset säljs. Sedan är ju frågan hur stort det värdet kommer att vara. Idag har jag hört siffran 50 000:- nämnas för dagspriset, så 32 000:- är på rätt sida, men sedan är frågan hur sann den första siffran är, samt vad priserna gör för övrigt. Jag tror att det om 20-30 år kommer att låta lika pittoreskt att försöka sälja hus utan fiber som med hus utan värme och vatten gör idag.

Nu är väl allt inte förstör iom att det tydligen går att ansluta fiber, så frågan blir väl vad ni själva ser för behov. Fiber har följande fördelar framför trådlöst; mycket större bandbredd till lägre pris, mycket kortare svarstider (latens) vilket är viktigt vid exv. internet spel, Skype/IP-telefoni osv; mycket mindre variabilitet i den levererade tjänsten (beror inte på hur många som använder samtidigt, störs inte av andra sändare, osv). Nackdelen är att man måste gräva upp gatan och koppla in, och det kostar som sagt pengar. (Notera att inte alla trådlösa tekniker lider av samtliga dessa nackdelar). Som någon annan sagt; så kolla dessutom att ni har ett val vad gäller olika ISP-leverantörer som ni kan få tjänst ifrån (GothNet här i Göteborg har t ex avtal med 8 olika leverantörer, så det finns viss konkurrens här vilket är bra).

Vad gäller priset så kan jag som jämförelse säga att här i Göteborg så vill Gbg-energi ha 15000:- för installation i samband med fjärrvärme (och inte mycket mer om man inte vill ha fjärrvärme). Nu hade så många inte förstått det här, utan trott att det ingick, så de fick backa och ge oss det utan avgift, vilket naturligtvis smakar ännu bättre. :) Sedan kan man exv få 50 Mbps symmetriskt (dvs både upp och ner) för 235:- i månaden och då ingår abonnemangskostnad för telefoni dvs du betalar bara för samtalen. (10 Mbps kostar 149:- osv upp till 100/100 Mbps för 320:)

Så summa, summarum. Glöm trådlöst vad gäller ev. jämförelese med "investering". En singelmodfiber är extremt framtidssäker jämfört med allt annat i branschen. Sedan är frågan vad ni använder internet till idag, om man inte gör mer än slösurfar och kollar något mail så duger t om (knappt) vanlig GPRS; om helt andra prestanda än värt 32000:- är lite upp till er. TV-on-demand i realtid till ett villaområde över trådlöst internet, det kan man glömma under överskådlig framtid...
 
Det var en mycket bra redogörelse av lars_stefan.
Jag tyckte speciellt om att han tryckte på det här med att trådlöst har sina fysikaliska begränsningar. Inget fel i trådlöst annars, men någon undergörare är det inte. Men ett fantastiskt bra komplement i vissa lägen och vissa situationer under vissa tider.
 
Inom en inte allt för avlägsen framtid så kommer fiber till villafastigheter att vara lika självklart som kabel-tv. För 15-20 år sedan var kabel-tv i en friliggande villa mycket ovanligt. Idag finns det på många platser.
 
Telia kopparansluter inte nya villaområden längre utan det är fiber som gäller vid nyetableringar. Vi fick vår fiberanslutning för vanlig flyttkostnad av abbonemang (några hundralappar). Överkomligt pris tycker jag. :)
 
Ojojojdå! Här har det hänt grejjer sedan sist! Kul med mycket åsikter och "fakta"

Några efterfrågar mer info. I mitt fall rör det ej om en stuga låååångt ute i skogen, men nätet ligge vid tomtgränsen och väntar. Kostnaden är en insats i en ovanligt sriös ekonomik förening som driver nätet (Tavelsjö byanät). En dyg 200-ing i månadsavgift. Att få igång en gammal koppar-telefon (som fö. går att ADSLa i 8k) skulle kosta ca 8000:-
 
Personligen hade jag definitivt tagit fiber, möjligheterna för tjänster kommer inte bli färre direkt.
 
LinaoMarkus skrev:
Ojojojdå! Här har det hänt grejjer sedan sist! Kul med mycket åsikter och "fakta"

Några efterfrågar mer info. I mitt fall rör det ej om en stuga låååångt ute i skogen, men nätet ligge vid tomtgränsen och väntar. Kostnaden är en insats i en ovanligt sriös ekonomik förening som driver nätet (Tavelsjö byanät). En dyg 200-ing i månadsavgift. Att få igång en gammal koppar-telefon (som fö. går att ADSLa i 8k) skulle kosta ca 8000:-
Ja, skulle faktiskt hellre ta en fiberanslutning då. Visst är det dyrare i en engångsavgift, men en bra teknik som är framtidssäker och ger er möjlighet till bra mycket mer tjänster än adsl gör. Speciellt när ni bor som ni bor, finns inte direkt några andra aktörer än ert lokala nät och Telia att välja på.
 
Tavelsjö har onekligen ett mycket gott rykte så det skulle jag hoppa på direkt
 
ADSL då? Man kan göra ganska mycket med koppar också, och ändarna behöver inte bli lika dyra som fiber. Trådlöst för fasta applikationer säger jag som Lars Stefan, det kommer alltid att kännas segt. Däremot tror jag att koppar kommer funka tillräckligt bra för 90% av befolkningen en lång tid framöver. Själv sitter jag på 2 Mbit ADSL, grinar inte över det. Men jag brukade ju läsa mail med 'less' en gång i tiden, och jobbar nu 10 timmar om dagen med en 12" laptop, så jag är väl inte normal..

Så, för oss som sponsrades en gång i tiden och fick koppar, det tror jag räcker. För er som inte har koppar, hur ser ekonomin ut att dra ADSL+telefon istället för fibernät?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.