Jag undrar hur man egentligen ska göra när man montetar upp dosorna. Vi har en regel 45*70mm samt enkelgips. Det blir då alltså 70mm + två gipsskivor totalt. Nu undrar jag hur ni andra har monterat dem?. VI har nu gjort två olika prototyper men den där dosorna sitter vägg i vägg där spänner det väldigt i gipset. Jag är rädd för att det kommer se konstigt ut där eldosorna sitter om man kör så. Men är inte dosorna tillverkade så att man ska kunna sätta dem vägg i vägg?

Se bilderna nedan och kommentera gärna hur vi bör göra.
 
  • eldosor1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • eldosor3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får förskjuta dem i sidled, sätter man gipsen i spänn spricker skivan.
 
Ska väggen ljudisoleras så är det bättre att förskjuta dosorna i sidled. Motstående dosor brukar undvikas.
Vid en dörr kanske det kan kvitta? Kommer lika mycket ljud genom dörren. Men man drevar ju karmen...
 
Sitter det en strömbrytare högre upp, så vill man ju ha uttagen på samma vertikala linje. Om det bara spänner lite i gipsskivan så kan du ju alltid karva ur den på baksidan där det tar i. Annars kan du sätta uttagen på olika höjd, men det beror ju på om du har andra uttag inom synhåll, annars ser även det konstigt ut.

Ett annat alternativ är att sätta dosor för dubbelgips, 2 st bygger 96 mm (70+2x13) och röranslutningarna sitter längre in.
 
Jag skulle sätta dom "rygg mot rygg" och borra ett nytt hål rakt igenom båda dosorna. Du kan lämna kvar lite isolering på en EKK när du trär den igenom dosorna, om du är rädd att det skaver.
 
  • Gilla
hagen81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.