Vet inte alls om min fråga platsar i detta forumet, men jag hittar ingen annanstans att ställa frågan heller så jag provar här...

Jag skissar lite på ett eget hus som förmodligen skulle vara 9 m brett i bottenplan. Hur bred blir då övervåningen i ett 11/2-plashus? Och visst finns det något som kallas "förhöjt väggliv"? Vad innebär det, blir det en annan bredd på övervåningen då?

Tacksam om någon kan förklara detta för mig.
 
ett "förhöjt väggliv" betyder att du höjer på huset lite så du får en högre yttervägg på övervåningen, vilket leder till att du får bättre höjd på hela övervåningen... Det blir nog ingen annan bredd på över våningen i ett 1 1/2 plans hus med vanligt tak.... ska du däremot ha typ mansard tak, där taket blir "yttervägg" så blir det lite smalare uppe pga att d ska vara mera isolering i ett tak än en yttervägg... hoppas du förstår hur jag menar.:)
 
Det går bort ungefär en meter på varje sida, lite drygt kanske. Det beror på takets vinkel och hur hög man vill ha väggen vid snedtaket. Jag minns att jag satt och mätte på olika hemsidors planlösningar när jag ritade vårt hus!
 
Vårt hus med förhöjt väggliv är nere 9 meter invändigt och skulle vara 6,5 meter uppe. En "liten" ritningsmiss gjorde dock att takstolarna är 6,5 m vilket gör färdig vägg 6,1 m.
Lägsta takhöjd är 1,7m uppe.
Taklutning på yttertak 27°.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.