Ska lägga nya gångar till entrérna på vårt hus. Huset är från ca 1850, rött trähus med vita knutar. Hur ska man tänka när man väljer marksten till ett sådant här hus? Vilken typ av sten passar och vilka färger är lämpliga.

Jag är total nybörjare på detta och vet inget om vilken typ av sten som är smidig att hantera el dyl.
 
Det är beroende på var huset ligger. Ska man hålla sig till ursprungliga gång material var det nog sand eller singel/grusgångar (ej krossmaterial utan naturmatrial) I vissa fall kullersten på utsatta ställen. Gråa fyrkantiga plattor kom runt förra sekelskiftet och var oftast gjutna på plats. Detta ger charm och karaktär till beläggningen i motsats till perfekta moderna plattor. En kombination av grus/sandgångar med stråk av gråa cementplattor och eventuellt en uteplats/berså med cementplattor ger ett genuint gammeldags intryck.

(personlig åsikt) Varning för den utbredande byastensbrutalismen till ett gammalt hus som får alla bostadsområden att likna Lidl-parkerinsplatser.

mvh plexi
 
När vi letade runt efter något liknande hittade jag gatsten på nät. Se här.

http://www.flisbyab.se/kalkylmain.asp?pageID=680&mumID=17

Har alltså inte sett dem i verkligheten men kan tänka mig att det kan bli snyggt i kombination med grus/sand. Dock valde vi själva grusgångar där vi la duk under så att vi slipper rensa hela tiden. Kom fram till att det passade bäst i hos oss i alla fall. Vi har även gammal kullerstensbeläggning på vissa ställen men det är helt omöjligt att gå på.

Kan bara hålla med om byastenen. Undvik den!
 
Om du fastnar för grus (vilket jag tycker låter som en passande beläggning för ett hus av den åldern) så finns det en smart "matta" med bikakemönster som man lägger under gruset. Detta ökar bärigheten markant. Något som kan vara trevligt när man skall rulla runt med soptunnor, barnvagnar eller cyklar.

-h
 
Jag håller absolut med pleximaster om grus och ev släta enkla betongplattor ev i kombination med kullersten såvida detta var vanligt i trakten på den tiden. Gatsten, betongsten etc är nyare påfund som eg inte passar till ett så gammalt hus. Varför inte kolla med närmaste länsmuseum el dyl?

I min egen trakt har man gått ut med rådet att överhuvud taget inte använda nyare material eller gatsten vid renoveringar av alla de gamla husen som nu håller på att lyftas. Här gäller enbart grus/singel och väl nerknackad kullersten.
 
Oj då,
Tre personer som avråder från byasten. :(
Och jag jag som drömmer om att få råd att stensätta min misslyckade grusplan och gångarna mot huset med byasten. Grus är för arbetskrävande. Kalkstensplattor som skulle kunna vara kulturhistoriskt korrekt är för dyrt, liksom smågatsten. Måste jag gjuta cementplattorna själv för att det ska bli riktigt? Jag trodde just byasten var gjorda för att se ut som gamla cementplattor (med avskavda kanter o allt)?:confused:
(bild på huset finns i min 'profil')
 
Sommartorparn, till ditt hus tycker jag att skifferplattor skulle passa mycket bra. Cement tycker jag inte gör sig något bra mot husets fasad.
 
Peterltj skrev:
Sommartorparn, till ditt hus tycker jag att skifferplattor skulle passa mycket bra. Cement tycker jag inte gör sig något bra mot husets fasad.
Skiffer har jag aldrig sett användas här i trakten. :confused: Är det något man har använt i gamla tider?

Själv tror jag grå cementsten skulle se ok ut med tanke på att jag har kimröksgrå grund o grå cementtrappa. Naturligtvis skulle jag inte använda 'byasten' i terracotta, gult eller någon av dom andra flashiga färgerna..............
 
Fint hus du har! Nä, byasten kanske blir för hårt för ditt hus i mitt tycke. Men ibland får man göra avsteg av praktiska eller ekonomiska skäl. Du förstör ju inte huset på sikt om du verkligen vill lägga byasten! Iddefixens fråga var vad man skulle välja för att återskapa gammal hus' stil. Samtidigt lever husen under flera generationer och varje generation ger avtryck - det kan alltså vara charmigt med nymodigheter i gammal miljö och vi får inte överdriva när det gäller råd... (en liten känga till mig :rolleyes:)
 
yonna skrev:
Fint hus du har! Nä, byasten kanske blir för hårt för ditt hus i mitt tycke. Men ibland får man göra avsteg av praktiska eller ekonomiska skäl. Du förstör ju inte huset på sikt om du verkligen vill lägga byasten! Iddefixens fråga var vad man skulle välja för att återskapa gammal hus' stil. Samtidigt lever husen under flera generationer och varje generation ger avtryck - det kan alltså vara charmigt med nymodigheter i gammal miljö och vi får inte överdriva när det gäller råd... (en liten känga till mig :rolleyes:)
Jag försöker ju göra förbättringarna 'kulturhistorisk korrekt' i möjligaste mån. Vilka alternativ finns till 'byastenen' ? Gamla kvadratiska cementplattor kan man ju få billigt begagnat. Skulle det vara bättre?
 
yonna skrev:
Jag håller absolut med pleximaster om grus och ev släta enkla betongplattor ev i kombination med kullersten såvida detta var vanligt i trakten på den tiden. Gatsten, betongsten etc är nyare påfund som eg inte passar till ett så gammalt hus. Varför inte kolla med närmaste länsmuseum el dyl?

I min egen trakt har man gått ut med rådet att överhuvud taget inte använda nyare material eller gatsten vid renoveringar av alla de gamla husen som nu håller på att lyftas. Här gäller enbart grus/singel och väl nerknackad kullersten.
Oj :eek: Jag som trodde att gatsten var det enda rätta :D

Men vad säger ni om större gråa stenar?
 
Vad är egentligen skillnaden mellan betongplattor och betongsten?

Förresten,
alla typer av sten o plattor som diskuterats i den här tråden är väl i alla fall bättre än trädäck? :eek::eek::eek:
(håller på att bli vanligt i grannskapet här.....)
 
Trädgårdshistoria och pietet är regelbundet återkommande frågor. Precis som med hus anser jag att det får vara måtta med trädgårdsbevarande. Man bor inte med jordgolv bara för att vissa förfäder så tvingats göra.

Allmogens trädgårdar före andra världskriget kännetecknas av så gott som enbart rena nyttan. Man odlade så mycket ätbart som marken bara kunde bära. Komposten var en välskött helgedom. På sin höjd kostade man på sig en grusad gång, kantad med simpla perenner fram till stugans dörr. Iris, en bondpion och kanske en enkel rosbuske. Det var allt. Den mest auteniska folkliga trädgården består alltså av ett dominerande potatisland, kantat av bärbuskar, grönsaker jordgubbar och äpplen. Och så plats för grisen!

Marksten? Varför inte! Inte ens farfar själv skulle velat bo på ett museum...
 
Iddefixen skrev:
Oj :eek: Jag som trodde att gatsten var det enda rätta :D

Men vad säger ni om större gråa stenar?

Gatsten användes inte i någon större utsträckning i trädgårdssammanhang förrän efter andra världskriget.

Edit: Gråa stora plattor passar bra till de flesta gamla hus.
(Byasten kom på 1990-talet.)

mvh plexi
 
Eg. borde jag säkert ha grusgångar - men det är så stökigt att sköta. Så jag vill lägga sten, men det finns ju hur mycket som helst att välja på! Kan Benders antikstenar vara ett alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.