Har en fundering angående fönster i badrum, om man som jag har fönstret jämns med ytterväggen, hur fuktspärrar man då där man har smygen? DVS mellanrummet mellan fönster och vägg. Eller behövs det inte där????

:confused:
 
Ingen som kan hjälpa mig mina funderingar???
 
Normalt så fuktspärrar man överallt utom i taket, nu vet ju inte jag exakt hur ditt badrum är uppbyggt men har du gips in till det fönster du pratar om och ska kakla ända in så skulle jag fuktspärra ända fram till kanten och upp några mm på fönsterbågen.
Sedan när du kaklar så döljer du ju det, men glöm inte silicon/rörelsefog mellan fönstret och kakel.
Man gör samma sak med dörrtrösklen+ fiberduk, men den ska kunna stå emot 15mm högt vattenstånd i fall det blir stopp i brunnen.

MvH Jawen
 
Förlängde mina smygar jag. Annars hade jag fått ett glapp in till dessa från ytskiktet. Detta pga att jag reglade ut väggen.

Fräste också ner ytterkanten där tätskiktet ska anslutas.

Blev bra nu med färgen på tycker jag ;)
 
Vi ska måla på väv i badrummet så jag antar att jag får limma in väv samt måla den med färgen för att sen sätta smygen på den. Varför har ni inte fuktspärrat taket ???
 
Jag har ännu inget tak men det som kommer dit ska givetvis fuktspärras med våtrumsgrund&täck.
 
Affären jag var i sa att det inte var nödvändigt med grundfärg i taket utan att det skulle räcka gått och väl med tålig färg ( Alcros).

Ska tillägga med att vi ska ha duschkabin,,,
 
Beror ju klart lite på oxå hur nära fönstret sitter duschen. Är det två meter ifrån så kan det ju inte behövas tätskicktas ut på smygen. Man står väl inte och sprutar vatten på foderna???

Visst, viss kondens och fukt kan ju uppstå men det blir inga liter av det. Mitt har klarat sig fint nu i nio år!?!
 
genes:Mitt fönster sitter heller inte i duschen. Jag gjorde det för att jag kunde och för känslans skull ;) Kan ju aldrig skada heller :D
 
v-g: Man kan ju fuktspärra precis överallt om man vill, för känslans skull... Fridhem ställde en fråga, och det enda jag menar är att om man använder sitt lilla sunda förnuft så behöver man inte göra det jobbigare än vad det är!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.