Har träbjälklag och ska lägga golvspån och golvgips. Då till brunnen:
För att få rätt fall efter flytspacklingen, (vill ha värmeslingor även runt brunnen) i vilken nivå ska jag sätta brunnen?

Ca 10 mm ovanför gipsen eller? För jag behöver väl lägga minst 10-12 mm spackel över elslingan?

Klinker på golvet för övrigt är meningen...
 
Golvgipsen blir du inte gladare av eftersom du ändå måste spackla.

Skippa gipsen, montera brunnen med en Lyft-Upp12 ovanpå spånet och flytspackla. Ska man vara riktigt petig så kan du lägga masoniteremsor under montageplattan för att få upp den ytterligare några mm, då du ska spackla 15 mm tjockt vid brunnen.
 
På bilden på Jafos montageplatta finns ju 2 bilder. Rättvänd montering och omvänd montering. Varför?

Är montageplattan samma som en lyftupp12 eller?
 
AndersQ skrev:
På bilden på Jafos montageplatta finns ju 2 bilder. Rättvänd montering och omvänd montering.
Länk?

Lyft-Upp12:an kan bara monteras på ett sätt -ovanpå spångolvet. Du slipper mao montera kortlingar och krångla i bjälklaget. Bara att såga ett 180 mm hål i golvspånet och skruva fast alltihop. http://www.jafo.eu/products.php?groupid=5&pro_id=358
 
En sak till; Du måste använda den vanliga PS75-modellen. ROT-brunnen har för lite utrymme mellan brunnsflänsen och utloppet, så spån + platta får inte plats.
 
Så då klarar jag mig med en lyftupp12 och kan lämna tillbaka jafos montageplatta alltså?
Såga ett hål i golvspånen, ner med brunnen, koppla på avloppet och under med lyftupp12:an.....är jag med?
 
Jepp! Plattan kommer ju i två delar, så den är bara att skjuta in under brunnsflänsen, knäppa ihop och skruva fast. Sen förborrar man med 2mm borr i brunnsflänsen och skruvar fast brunnen i plattan. Alla skruvar följer med.

Sen är det bara att armera, lägga kabel, prima och flytspackla 15 mm + fall.
 
Okej då är jag på spåret :D

Men brunnen får inte "hänga" i golvspånen väl? Eller får den det för annars bör jag väl ha något som stöttar den underifrån?
 
Jag ställde frågan till Jafo för två år sedan.
"Räcker det med golvspånet under plattan, eller måste det monteras kortlingar i bjälklaget också?"

"Hejsan, Det skall räcka med golvspånet under plattan."
Med vänliga hälsningar
Stefan Jönsson
Innesäljare | Jafo AB
 
AndersQ skrev:
Har träbjälklag och ska lägga golvspån och golvgips. Då till brunnen:
För att få rätt fall efter flytspacklingen, (vill ha värmeslingor även runt brunnen) i vilken nivå ska jag sätta brunnen?

Ca 10 mm ovanför gipsen eller? För jag behöver väl lägga minst 10-12 mm spackel över elslingan?

Klinker på golvet för övrigt är meningen...
Personligen är jag inte helsåld på att montera brunnen enbart i golvspånet. Hur lång tid tar det att fästa in ramen i kortlingar?
Kör du på brunn med monteringsram så monterar du bara en förhöjningsring med den höjd som du vill ha.
Kolla filmen på Jafo's hemsida så ser du hur du SKA göra:
http://www.jafo.eu/montering.php
 
Kave skrev:
Kolla filmen på Jafo's hemsida så ser du hur du SKA göra
Ja, eller kollar man på denna sida och ser hur man SKA göra: http://www.jafo.eu/product_sheet.php?pro_id=358

Båda varianterna är typgodkända enligt NKB17, så varför välja det krångligare systemet?
Dessutom slipper man montera en förhöjningsring i brunnen om man använder LyftUpp-plattan, och har därmed eliminerat ytterligare ett potentiellt läckageställe.
 
...att inte LyftUpp-plattan ska förankras i golvbjälklaget låter märkligt? Citat från Jafos hemsida: "Levereras med 8 skruvar för fastsättning i träbjälklaget..." nog måste man kortla...fast det är klart, det är ju bara att ringa dem för att dubbelkolla.
 
Jag har dubbelkollat, en gång per mail och två gånger per telefon, och dom medföljande skruvarna når inte ner igenom golvspånet.
 
ACME skrev:
Jag ställde frågan till Jafo för två år sedan.
"Räcker det med golvspånet under plattan, eller måste det monteras kortlingar i bjälklaget också?"

"Hejsan, Det skall räcka med golvspånet under plattan."
Med vänliga hälsningar
Stefan Jönsson
Innesäljare | Jafo AB

För tre veckor sedan ringde jag och pratade med två av deras säljare. Båda sa att kortlingar inte behövdes under spånskivan. Mailade sedan vdn som sa att det alltid ska kortlas och att det är det som gäller.
Det står i moteringsanvisningen att lyftupp 12 ska monteras i bjälklaget med skruvarna når inte dit så det räcker att använda de skruvar som följer med och fästa i spånet. De skulle tydligen klargöra det bättre i monteringsanvisningen samt ta upp frågan med säljarna.
 
Där ser man. Det känns alltid lika bra när nasarna inte kan sina egna produkter...

Å andra sidan har jag svårt att se att det ska kunna hända något om man har monterat delarna enligt de anvisningar som har lämnats hittills.
Kortlingar hindrar nedböjning på golvspånet, men så länge plattan sitter i spånet så följer brunnen med i rörelserna och tätskiktet borde klara sig utmärkt. Dessutom har man ju också 15 mm stenhårt och armerat flytspackel som styvar upp konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.