Hej!

Vi ska precis till att söka ett bygglov. Det vore intressant att få synpunkter på de bygglovsritningar som arkitetkten ritat upp.

Ser ni några direkta "idiotlösningar"/problem?
Skriv gärna om ni ser lösningar som är "dyra"/onödiga.

skickar inte alla ritningar, enbart (norr, söder, plan)

Köket är inte helt klart.... svårt att få till det

Mvh
Jimmy
 
  • namnls6.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Norr sidan
 
  • namnlsnorr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
söder
 
  • namnlssder.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!

Den lilla knixen på väggen i ena sovrummet tror jag kostar mer än den smakar byggtekniskt. Kan inte väggen vara rak istället? Om arkitekten vill markera utbyggnaden från utsidan på något vis kanske man kan göra det i fasaden istället.

/pinebar
 
Det är den lösningen som jag inte är riktigt nöjd med. Jag vill inte ha en "obruten vägg" eftersom det inte ser bra ut. Tyvärr kostar det nog en hel del extra.

Det jag funderar över är hur djup delningen av väggen ska vara. Räcker det i nuvarande form? Eller bör det vara åtminstone 0,5 meter.

Finns det andra lösningar som fungerar lika bra?
 
Har du en fasadritning från det hållet?
För jag antar att det är på utsidan och inte på insidan som knixen är viktig.

/pinebar
 
Ja, så här ser det ut rakt från sidan... borde haft en 3-d skiss för att kunna vrida och titta ur olika vinklar.
 
  • namnlsster.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver att köket inte är riktigt klart – min rekommendation för den fortsatta planeringen är att föröka få spis och diskho på samma bänkskiva. Ett alternativ kan vara att ha en mindre ho i närheten av spisen.
 
Fråga hur arkitekten tänker sig att gångvägen fram till entrén ser ut när snön smälter och rasar ner från taken...
 
Vi borde rita in en veranda direkt. Det är tänkt att gångvägen till huset hamnar en bit ifrån väggen. Framför entrén bygger vi en veranda som delvis är täckt av tak och en bit som är öppen (kan ställa några stolar och ett bord där).
 
Jag har fler reflektioner -

Matrummet blir onödigt svårmöblerat p.g.a dess fönsterdörrar mot såväl trädgård som uterum. Det löser ni lättast genom att slopa trädgårdsdörren. Utrusta hellre vardagsrummet med ännu en glasdörr mot väster, av samma typ som den befintliga mot öster. Skjutdörren mot uterummet placeras bäst intill det lilla arbetsrummet. Skjutdörren som förbinder uterummet med trädgården sitter också lite knäppt längst ut i hörnet. Placera den närmast huset, så ökar ni uterummets möblerbarhet.

Fönstren i vardagsrummet har onödigt hög bröstning. Om ni låter glaste fortsätta ända ner till golvet får ni bättre integration mellan rummet och trädgården. Ni kommer mycket snart att uppleva södersolen som alltför intensiv i vardagsrummet. Eftersom vi låter husets orientering utgöra premiss blir enda alternativet att skaffa solskydd. Fundera redan nu på hur de ska monteras, funka och se ut.

Badrumsfönstret är placerat så att den som sitter på toastolen hamnar med ryggen rakt mot utsikten. Hon utgör på så vis själv utsikt för grannen öster om er villa. Detta kan ni lösa på flera sätt. En metod är att flytta toastolen (och kanske handfatet) för att göra mer "sällskapsrum" av den del av badet där man kliver in. Ett annat sätt är att byta mot ett eller flera mindre fönster, placerade alldeles under rummets innertak. Man kan förstås också sätta rullgardin i fönstret. Och man kan slutligen ifrågasätta badrumsfönsters existens ö.h.t. Jag skulle slopat det helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.