Har golvvärme i halva huset nere. Det är tre slingor. Fundrar nu på att riva upp golvet i de två andra rummen och lägga golvvärme även där. MEN "fördelaren" innehåller bara uttag för tre slingor förmodligen pga av att det är för trångt att sätta dit en längre med fler uttag.
Så till frågan: Kan jag montera en ny fördelare som grenuttag från en befintlig slinga? Då blir det två slingor som går från första fördelaren + en slinga som går till nästa fördelare från vilken det blir tre slingor.

Hopppas ni förstår tänket.
/Anders
 
Nej, så gör man inte.

Man sätter bara en fördelare till parallellt med nuvarande.
 
Förstod att det inte var så enkelt.
Men hur kan jag göra om jag vill använda stignings och returledningen från en befintlig slinga för att försörja en ny fördelare på våningen ovanför. På det viset slipper jag fler rör nere i pannrummet, Nog trångt sedan förr. Jag får då också bara en avluftning för de tre slingorna.

Skickar med en bild på hur det ser ut nu. Det går att flytta pumpgruppen mer till vänster. Kan jag då sätta in en ny fördelare(artnr 5615 Rinkaby) för två slingor mellan pumpen och befintlig fördelare.
 
  • Golvvarme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hur kan jag göra om jag vill använda stignings och returledningen från en befintlig slinga för att försörja en ny fördelare på våningen ovanför? I så fall kopplar du på de rören med T-kopplingar innan nuvarande fördelare och låter de rören mata en ny fördelare. Sen kopplar du de nya och den gamla slingan på en ny fördelare. När jag tänker efter räcker det med att ta bort styrdonet och öppna strypningen för fullt, då har du ju i princip bara T:at på den nya fördelaren.

Ett annat alternativ är som du säger att förlänga befintlig fördelare.
 
Hakar på med mitt problem: Jag skall bygga nytt med golvvärme i platta på mark. Ovanvåningen skall ha golvvärme i träbjälklaget. Enligt uppgift från uponor går det mer värme till ovanvåningen och man rekomenderar en separat schuntgrupp/fördelare där uppe. Hade det varit tvärtom hade jag hängt med, värmen stiger ju och dessutom blir det sovavdelning uppe dvs lägre temp.
 
Matss skrev:
. När jag tänker efter räcker det med att ta bort styrdonet och öppna strypningen för fullt, då har du ju i princip bara T:at på den nya fördelaren..
Då går det att göra som jag först tänkte då! Tack Matss

Underbart forum det här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.