Håller på att renovera vårat kök nu och har planer på att sätta högtalare i taket.
Är ett ganska litet kök och jag vill inte ha en radio som tar plats på bänken.
Tänkte därför sätta in den i ett skåp och ha högtalare infällda i taket.

Är det samma regler för högtalere som med spottar, att man måste ha en "skyddskåpa" runt om?
Har för mig att det finns små högtalare (storlek som spotlights) att köpa, någon som vet om ljudet är bra i dom? Kanske för klena dock, bästa är kanske mindre bilhögtalare.
Tips någon?
 
Jag har aldrig hört att det finns regler att ha skyddskåpa runt takhögtalare.
 
Jag kan inte tänka mig att du behöver skyddskåpa. De alstrar ju ingen värme, det är ju anledningen att man har kåpa runt spots. Du lär inte få särskilt bra ljud med så pass små högtalare. Jag tror du får bäst ljud med bilhögtalare som du själv är inne på. Kanske du kan få plats med en baslåda någonstans, då kan du tillåta dig att ha lite klenare högtalare i taket.
 
Tjenare Sulle

Släng in precis vad du vill i taket, det finns inga regler så länge du kör med vanliga prylar.
Har själv helt vanliga bilhögtalare, av lite bättre modell, i taket i badrummet. Lackade gallren vita så det blev skitsnyggt.
Vill du ha lite mer "special" så finns det bla. på www.brl.se högtalare som är avsedda just för takmontage.

Och du, tänk på att det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Som Farbror Barbro så klokt sa en gång i tiden.
 
Tack för svaren.
Bara att skruva upp ett par då! :)
 
Japp, bara att ta fram verktygen.
Men tänk på att lite beroende på hur stor "låda" du har ovanför burkarna så kan det löna sig att satsa på bra burkar. Om du ex. sänkt taket med ex. 10 cm så har du i princip gjort en jäkligt stor baslåda, utnyttja det så får du fett ljud till fredagsmiddagen.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.